'
Skomentuj
Fiat 126p NP „Ryjek”

Fiat 126p NP „Ryjek”

Rok:

Po tym jak Fiat 126p zdominował polski rynek, FSM chciał stworzyć więcej pojazdów opartych na tym modelu. Największą przeszkodą w dalszym rozwijaniu samochodu był umieszczony z tyłu silnik, w związku z czym zbudowano prototyp z silnikiem umieszczonym z przodu – Fiat 126p NP (Napęd Przedni). Głównym założeniem, które przyświecało konstruktorom tego modelu było maksymalne wykorzystanie części z seryjnego malucha. Nad konstrukcją nadwozia i podwozia pracowali inżynierowie: Bogdan Kocoń, Ryszard Węgrzyn. Ryszard Śmiertka, Zbigniew Michniowski oraz Lesław Dudek i Józef Nowak. Pojawiła się także angielska wersja – Traction Avant. Adaptacją zespołu napędowego typu 126 do nowego samochodu z przednim napędem kierował mgr inż. Jerzy Winogrodzki. W grudniu 1978 r. ukończono budowę pierwszego egzemplarza samochodu PF 126p-650 NP. Silnik umieszczony został wzdłużnie przed osią kół przednich. Pierwszy prototyp miał nadwozie dwudrzwiowe ze zmienioną częścią przednią. Wydłużona pokrywa silnika zawieszona była na tylnej krawędzi. W tylnej części powstała przestrzeń bagażowa o objętości ok. 200 dm3. Przy rozstawie osi powiększonym do 1960 mm długości samochodu wynosiła 3290 mm. Masa własna wzrosła do 630 kg, a w wersji 3-drzwiowej (widocznej poniżej) do 650 kg. Osiągi samochodów Polski Fiat 126-650NP były zbliżone do osiągów seryjnych „maluchów”. 126p-np-tyl

Źródło: http://www.polskie-auta.pl/stara/126p-long.htm
  • Skomentuj
  • Rok:

Skomentuj zdjęcie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *