'
Skomentuj
Pierwsze aerodynamiczne auto

Pierwsze aerodynamiczne auto

Rok:

Pierwsze auto o aerodynamicznej sylwetce zbudowane zostało w Niemczech przez Węgra Paula Jaray i Niemca Alfreda Leya. Nadwozie Leya nie było zgrabne – bardzo wysokie, ale obłe i gładkie. Nadwozie już nie „cięło” powietrza, ale stawiało minimalny opór. Pojazd okazał się szybszy i mniej paliwożerny wobec innych konstrukcji. Ley T6 został zauważony, ale seryjnej produkcji nie podjęto, gdyż klienci nadal nie byli przekonani do nowego, godnego lat 50 – tych, stylu. Nadal obowiązującym był ten reprezentowany przez Forda T. Paul Jaray jednak się nie zrażał i nadal był wierny swoim ideom. Co ciekawe, w tym samym czasie pojawił się projekt rumuńskiego inżyniera Aurela Persu, który miał bardzo niski opór powietrza – wynoszący zaledwie 0,22. Pojazd nazwany, a jakże, „Persu” nie doczekał się nawet krótkoseryjnej produkcji w przeciwieństwie do samochodu, który Paul Jaray stworzył wspólnie z Alfredem Leyem. Konstrukcja o skromnej nazwie Ley 6 była pierwszym Streamlinerem, który miał być seryjnie produkowany.

Źródło: http://www.techpedia.pl/wiedza/16017,jaray-ley-t6-1500cc-pierwszy-samochod-o-aerodynamicznej-sylwetce-auto-zbudowali-w-niemczech-wegier-paul-jaray-i-alfred-ley

  • Skomentuj
  • Rok:

Skomentuj zdjęcie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *