'
Skomentuj
Lekki motocykl „Tornedo”

Lekki motocykl „Tornedo”

Rok:

Lekki motocykl „Tornedo”. Projekt i przygotowanie produkcji lekkiego motocykla bydgoskiej Fabryki Rowerów i Motocykli „Tornedo” rozpoczęto w 1937 roku. Motocykl napędzany był polskim silnikiem SS-3-MR z warszawskiej Fabryki Pomocniczej dla Przemysłu Lotniczego i Samochodowego o pojemności 98,2 ccm i mocy 3,25 KM. Cały zespół napędowy, w skład którego wchodził silnik, sprzęgło, skrzynia biegów i prądnica oraz rura wydechowa i tłumik był bardzo lekki i ważył 12,8 kg. Z podstawowych elementów osprzętu silnika jedynie gaźnik był importowany. Zastosowano tu wyrób znanej wtedy niemieckiej firmy Graetzin. Iskrownik i prądnica były rodzimej konstrukcji. Rama motocykla zbudowana była z rur stalowych, widelec przedni tłoczony z blachy stalowej. Wyniki wyścigu motocyklowego, jaki rozegrano w Bydgoszczy 3 lipca 1938 roku, były sensacją ówczesnego sezonu motocyklowego. W silnie obsadzonej klasie „setek”, czyli lekkich motocykli o pojemności silnika do 100 cm3, zwyciężył nie znany dotąd motocykl polskiej produkcji. Po zaciętej walce pokonał pojazdy z silnikami tak sławnych i renomowanych firm, jak Villiers, Sachs czy Puch.

Trudno dziś określić wielkość produkcji motocykla „Tornedo”. Rozpoczęto ją tuż przed wybuchem wojny, jej wielkość określa się między 500 a 1000 egzemplarzy. Sam motocykl zapewne nie znalazł się na wyposażeniu Wojska Polskiego, choć nie można wykluczyć że trafiły tam w ramach mobilizacji jakieś egzemplarze cywilne. Natomiast znane są zdjęcia żołnierzy Wehrmachtu pozujących na bydgoskich motocyklach.

Źródło: http://www.auto-nostalgia.pl/wirtualne-muzeum-bydgoskiego-przemyslu-rowerowego-i-motocyklowego-3/wirtualne-muzeum-bydgoskiego-przemyslu-rowerowego-i-motocyklowego-2/

  • Skomentuj
  • Rok:

Skomentuj zdjęcie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *