'
Skomentuj
Lekki Pojazd Terenowy

Lekki Pojazd Terenowy

Rok:

W latach siedemdziesiątych Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej skonstruował „Lekki Pojazd Terenowy”. Całość oparta była na podzespołach pochodzących z Fiata 126p. Próby wykazały, że pojazd nie w pełni spełnia oczekiwania wojska. Nadwozie – szczelne, wykonane z tworzywa sztucznego z możliwością pływania. Największą wadą było łatwe zakopywanie się w piaszczystym terenie. Przyczyną okazała się zbyt słaba moc zainstalowanego silnika (był to seryjny silnik z Fiata 126p 650 cm³ i mocy 24 KM). Ponieważ zastosowanie mocniejszego silnika wymagałoby gruntownych zmian w projekcie, wojsko zrezygnowało z kontynuowania prac projektowych i wycofało się z ich finansowania. lpt-2 Z wyprodukowanych 10 egzemplarzy pojazdu do chwili obecnej zachowały się najprawdopodobniej tylko dwa. Jeden z nich eksponowany jest w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie.

Źródło: http://benzina.blog.pl/2016/05/01/fiat-126-lpt-lekki-pojazd-terenowy-taka-historia/

  • Skomentuj
  • Rok:

Skomentuj zdjęcie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 komentarze

  • P@welski

    Witam,
    Chciałem rozwiać parę mitów na temat 126 LPT. Myślę że jestem w miarę kompetentny ponieważ w latach 80 XX wieku maiłem przyjemność jeździć osobiście tym pojazdem.

    ↶Odpowiedz 27 maja 2017 19:40
  • P@welski

    Nie jest prawdą, że samochód miał napęd na jedną oś. Napęd był na dwie tylne osie – odłączany ( były dwie skrzynie biegów) , była blokada mechanizmu różnicowego, posiadał dodatkową chłodnicę oleju, wylot spalin realizowany był powyżej linii wody, tłumik w związku z tym, że auto miało silnik w kabinie pomiędzy kierowcą a pasażerem był chłodzony dodatkowym wentylatorem, opończa pokazana na drugim zdjęciu była zdejmowana, poosiadał bardzo zmyślnie zrealizowaną wyciągarkę ( oparta na blokadzie mechanizmy różnicowego tylnych kół) szyba przednia kładziona na maskę, śruba do pływania była doczepiana. Wydaje mi się, że seria tych pojazdów była większa „mój” maił numer 115 – zresztą jeden z nich występował w filmie o Panu Samochodziku według Z. Nienackiego „Pan Samochodzik i Praskie tajemnice” ( jak piszą w necie to 126 LPT tylko „zburaczony”

    ↶Odpowiedz 27 maja 2017 19:41
  • P@welski

    Natomiast potwierdzam największą wadą tego auta była moc silnika …

    Jeśli ktoś chce jeszcze jakieś moje wspomnienia związane z tym autem zapraszam …
    W internecie funkcjonują zdjęcia mojego pojazdu … taki z białym pasem … niestety tu nie mogę dołączyć zdjęć ale Google wam pomoże …

    ↶Odpowiedz 27 maja 2017 19:41