29 Paź
Zderzak Łągiewki

Zdjęcie z prezentacji Zderzaka Łągiewki na stadionie miejskim w Kowarach kończy się spektakularnym pokazem, podczas którego – w obecności tysiąca widzów – rozpędzony Fiat 126 p z prędkością 40 km/h uderza w przeszkodę. Według twórcy Lucjana Łągiewki urządzenie istotnie zmniejsza siły i energię działające w obiekcie uderzonym. Wbrew przewidywaniom jednak, samochód nawet nie zostaje draśnięty,

Więcej

'
16 Gru
Popularne auta w latach 90

Powyższy wykres pochodzi z roku 1995 i przedstawia popularność modeli i marek samochodów. Jak widać, masowa wymiana krajowych samochodów na zachodnie dopiero następowała. Tygodnik Motor nr 6 i 8, rok 1995.

'
'
15 Gru
Ostatnia Nysa

Oficjalna „ostatnia” Nysa, miała numer „380 575”. Została zaprezentowana w trakcie uroczystości związanej z oficjalnym zakończeniem produkcji Nys – 3-go lutego 1994 roku. Przedstawiany wszędzie biało-zielony samochód (widoczny na powyższym zdjęciu) to egzemplarz „pokazowy”, wyprodukowany wcześniej, i co ciekawe faktycznie posiadał taki właśnie numer podwozia. W rzeczywistości ostatnia, oficjalnie wyprodukowana Nysa miała jednak numer „393

Więcej

'
'
12 Wrz
Star 266

Star 266 w czasie przeprawy przez wodę. Głębokość brodzenia to 1,2 m bez przygotowania i 1,8 metra z przygotowaniem. Istnieje również możliwość przeprowadzania auta po dnie, po wcześniejszym przygotowaniu go. Model ten może sprawnie działać przy wilgotności wynoszącej do 98% oraz zapyleniu wynoszącym 1,5 g/cm³. Do napędu Stara 266 zastosowano polski, 6-cylindrowy, rzędowy silnik diesla

Więcej

'
'
18 Lis
Test zderzeniowy Poloneza

Test zderzeniowy Poloneza Caro przeprowadzany przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT). Choć wynik ten trudno porównać do prób przeprowadzanych dzisiaj, gdzie uderzenia nie są centralne, to w swoim czasie polonez mógł się pochwalić pozytywnym wynikiem. Zasługą tego była strefa zgniotu, która absorbowała energię uderzenia. Nie bez znaczenia była też solidna konstrukcja. Z jej powodu polonez był

Więcej

'
14 Lis
BOSMAL Trike

Po przejęciu FSM-u przez Fiat Auto Poland powstał trójkołowy motocykl BOSMAL Trike na bazie Polskiego Fiata 126p. Prototyp pojawił się w 1993 roku. Na pokład zabierał trzy osoby – kierowca siedział centralnie. Trike ważył 390 kg. Chłodzony powietrzem silnik o mocy 24 KM rozpędzał trójkołowca do 90 km/h. Przy zachowaniu prędkości 70 km/h trike miał

Więcej

'
15 Lip
Fiat 126p Sport

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej przedstawia nową propozycję dla tych, których nie satysfakcjonują osiągi tradycyjnego „malucha”. Dla nich proponuje się samochód Polski Fiat 126p Sport oraz zestaw sportowy Z-1/30. Wyposażeniem różniącym się od standardowej wersji FL są: silnik z zestawem sportowym Z-1/30 zwiększający jego moc do 30KM, fotele sportowe „kubełkowe”, kierownica o kształcie sportowym,

Więcej

'
10 Lut
Oberek

Prototypowy samochód zbudowany na wzór najlepszych rajdówek Grupy B przez Bogdana Wozowicza, jednego z czołowych, polskich kierowców wyścigowych przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Po zakończeniu kariery sportowej zajął się konstruowaniem, sportowych prototypów. Najbardziej znanym jest Oberek. Maszyna ważyła tylko 870 kilogramów i przystosowana była do silników z Fiata 125p i Poloneza. Silnik umieszczony był centralnie

Więcej

'
13 Gru
Jawa 350 Twinsport

Reklama czechosłowackiego motocykla Jawa 350/639 Twinsport. Motocykl potrafił osiągnąć prędkość 110 km/h przy mocy 23 KM przy 5500 obr/min – według danych katalogowych.

'
02 Lut
Fiat 126P Bosmal Cabrio

Maluch w wersji Cabrio powstawał właśnie w halach BOSMAL. Fabryka Samochodów Małolitrażowych wysyłała do ośrodka nadwozia, które po modyfikacji wracały do FSM i tam uzbrajano je w wyposażenie. W latach 1991-1996 powstało 461 sztuk. Dach płócienny nie był na stałe związany z nadwoziem, lecz spoczywał na tylnej półce pod pokrowcem. Dach wydobyty z ukrycia zapinał

Więcej

'
29 Gru
Wadera

Pod koniec lat 80-tych firma „Fibra – Studio” z Mikołowa spod Katowic wyprodukowała niewielką serię samochodów terenowych na bazie Fiata 126p o nazwie „Wadera-Incar”. Konstrukcja ta to nic innego jak Fiat 126p, w którym zmodyfikowano karoserię i założono większe koła. Zarówno podwozie jak i nadwozie wzmocniono dodatkowymi metalowymi elementami konstrukcyjnymi. Miejsce częściowo usuniętego dachu zajęły

Więcej

'