29 Paź
Zderzak Łągiewki

Zdjęcie z prezentacji Zderzaka Łągiewki na stadionie miejskim w Kowarach kończy się spektakularnym pokazem, podczas którego – w obecności tysiąca widzów – rozpędzony Fiat 126 p z prędkością 40 km/h uderza w przeszkodę. Według twórcy Lucjana Łągiewki urządzenie istotnie zmniejsza siły i energię działające w obiekcie uderzonym. Wbrew przewidywaniom jednak, samochód nawet nie zostaje draśnięty,

Więcej

'
16 Gru
Popularne auta w latach 90

Powyższy wykres pochodzi z roku 1995 i przedstawia popularność modeli i marek samochodów. Jak widać, masowa wymiana krajowych samochodów na zachodnie dopiero następowała. Tygodnik Motor nr 6 i 8, rok 1995.

'
'
15 Gru
Ostatnia Nysa

Oficjalna „ostatnia” Nysa, miała numer „380 575”. Została zaprezentowana w trakcie uroczystości związanej z oficjalnym zakończeniem produkcji Nys – 3-go lutego 1994 roku. Przedstawiany wszędzie biało-zielony samochód (widoczny na powyższym zdjęciu) to egzemplarz „pokazowy”, wyprodukowany wcześniej, i co ciekawe faktycznie posiadał taki właśnie numer podwozia. W rzeczywistości ostatnia, oficjalnie wyprodukowana Nysa miała jednak numer „393

Więcej

'
'
12 Wrz
Star 266

Star 266 w czasie przeprawy przez wodę. Głębokość brodzenia to 1,2 m bez przygotowania i 1,8 metra z przygotowaniem. Istnieje również możliwość przeprowadzania auta po dnie, po wcześniejszym przygotowaniu go. Model ten może sprawnie działać przy wilgotności wynoszącej do 98% oraz zapyleniu wynoszącym 1,5 g/cm³. Do napędu Stara 266 zastosowano polski, 6-cylindrowy, rzędowy silnik diesla

Więcej

'
18 Lis
Test zderzeniowy Poloneza

Test zderzeniowy Poloneza Caro przeprowadzany przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT). Choć wynik ten trudno porównać do prób przeprowadzanych dzisiaj, gdzie uderzenia nie są centralne, to w swoim czasie polonez mógł się pochwalić pozytywnym wynikiem. Zasługą tego była strefa zgniotu, która absorbowała energię uderzenia. Nie bez znaczenia była też solidna konstrukcja. Z jej powodu polonez był

Więcej

'
14 Lis
BOSMAL Trike

Po przejęciu FSM-u przez Fiat Auto Poland powstał trójkołowy motocykl BOSMAL Trike na bazie Polskiego Fiata 126p. Prototyp pojawił się w 1993 roku. Na pokład zabierał trzy osoby – kierowca siedział centralnie. Trike ważył 390 kg. Chłodzony powietrzem silnik o mocy 24 KM rozpędzał trójkołowca do 90 km/h. Przy zachowaniu prędkości 70 km/h trike miał

Więcej

'
'
03 Mar
Polonez Truck Camping

Prototypowa wersja Poloneza Truck Camping. Auto jak na prototyp miało kilka wad, m.in. prowadzenie. Zabudowa campera była dość ciężka przez co odciążała przód. Do tego dochodziła duża powierzchnia boczna bardzo czuła na podmuchy boczne, tym bardziej że fabrycznie zastosowane resory z tyłu nie zostały wzmocnione. Te czynniki spowodowały że auto strasznie bujało się i ciężko

Więcej

'
15 Lip
Fiat 126p Sport

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej przedstawia nową propozycję dla tych, których nie satysfakcjonują osiągi tradycyjnego „malucha”. Dla nich proponuje się samochód Polski Fiat 126p Sport oraz zestaw sportowy Z-1/30. Wyposażeniem różniącym się od standardowej wersji FL są: silnik z zestawem sportowym Z-1/30 zwiększający jego moc do 30KM, fotele sportowe „kubełkowe”, kierownica o kształcie sportowym,

Więcej

'
10 Lut
Oberek

Prototypowy samochód zbudowany na wzór najlepszych rajdówek Grupy B przez Bogdana Wozowicza, jednego z czołowych, polskich kierowców wyścigowych przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Po zakończeniu kariery sportowej zajął się konstruowaniem, sportowych prototypów. Najbardziej znanym jest Oberek. Maszyna ważyła tylko 870 kilogramów i przystosowana była do silników z Fiata 125p i Poloneza. Silnik umieszczony był centralnie

Więcej

'
13 Gru
Jawa 350 Twinsport

Reklama czechosłowackiego motocykla Jawa 350/639 Twinsport. Motocykl potrafił osiągnąć prędkość 110 km/h przy mocy 23 KM przy 5500 obr/min – według danych katalogowych.

'
02 Lut
Fiat 126P Bosmal Cabrio

Maluch w wersji Cabrio powstawał właśnie w halach BOSMAL. Fabryka Samochodów Małolitrażowych wysyłała do ośrodka nadwozia, które po modyfikacji wracały do FSM i tam uzbrajano je w wyposażenie. W latach 1991-1996 powstało 461 sztuk. Dach płócienny nie był na stałe związany z nadwoziem, lecz spoczywał na tylnej półce pod pokrowcem. Dach wydobyty z ukrycia zapinał

Więcej

'