13 Lip
WFM 125 W01

W oparciu o współpracę z Mińską Fabryką Motocykli i Rowerów „Motovelo” z Białorusi oraz kooperację z polskimi producentami akcesoriów motoryzacyjnych powstał prototyp nowego motocykla „WFM”. Idea powrotu do montażu prostego, niezawodnego, a przede wszystkim bardzo taniego motocykla wynikała z potrzeby zaspokojenia dużego popytu na tego typu pojazd. Pomimo bardzo bogatej oferty zagranicznych motocykli, nie sposób

Więcej

'
16 Kwi
Fiat 126p BIS Rally

W roku 1986 przygotowano kolejnego prototypowego sportowego „Malucha” zgodnego z regulaminem FIA. Był to tym razem Fiat 126p BIS Rally. Zastosowano w nim silnik o pojemności 703ccm i mocy 50KM przy 7000obr/min. Stopień sprężania zwiększono do 11,3. W Fiacie zastosowano hamulce tarczowe z przodu i skrzynię biegów z Fiata 126p 650 RA. Prędkość maksymalna wynosiła

Więcej

'
29 Paź
Zderzak Łągiewki

Zdjęcie z prezentacji Zderzaka Łągiewki na stadionie miejskim w Kowarach kończy się spektakularnym pokazem, podczas którego – w obecności tysiąca widzów – rozpędzony Fiat 126 p z prędkością 40 km/h uderza w przeszkodę. Według twórcy Lucjana Łągiewki urządzenie istotnie zmniejsza siły i energię działające w obiekcie uderzonym. Wbrew przewidywaniom jednak, samochód nawet nie zostaje draśnięty,

Więcej

'
11 maja
Fiat 126p Pingwin

Fiat 126p Pingwin służący do malowania pasów na drodze. By dostosować Fiata 126p do tej funkcji, wycinano całość na wysokości dolnej krawędzi oraz pas przedni wraz z maską. Po zakończeniu kształtowania karoserii wyposażano Pingwina w zbiornik na farbę, sprężarkę i pistolety natryskowe. Powstało około 20 sztuk tego nietypowego pojazdu.

'
29 Cze
Mercedes Vario Research Car

W połowie lat 90. marka Mercedes wpadła na pomysł na stworzenie samochodu, który może być jednocześnie coupé, kombi, pick-upem i kabrioletem. Mercedes Vario Research Car to auto koncepcyjne, którego nadwozie można było zmienić w piętnaście minut. Przykładowo przemiana kabrioletu na pick-upa powinna maksymalnie trwać 15 minut. Zdejmowane elementy (dach, sekcje tylne i boczne) zbudowano z

Więcej

'
12 Lip
FSO Maraton

FSO Maraton czyli kolorowy enduro z całą pewnością obrazujący trudną epokę wczesnych lat 90 dla polskiej motoryzacji. Silnik pochodził z Suzuki GN 125. Czterosuwowa jednostka generowała moc 14 KM, która pozwalała przekroczyć prędkość 100 km/h. Japońska jednostka napędowa odznacza się znaczną elastycznością, dzięki czemu nie miałem kłopotów z jazdą na pół sprzęgle. Przy niewielkich prędkościach

Więcej

'
16 Gru
Popularne auta w latach 90

Powyższy wykres pochodzi z roku 1995 i przedstawia popularność modeli i marek samochodów. Jak widać, masowa wymiana krajowych samochodów na zachodnie dopiero następowała. Tygodnik Motor nr 6 i 8, rok 1995.

'
'
15 Gru
Ostatnia Nysa

Oficjalna „ostatnia” Nysa, miała numer „380 575”. Została zaprezentowana w trakcie uroczystości związanej z oficjalnym zakończeniem produkcji Nys – 3-go lutego 1994 roku. Przedstawiany wszędzie biało-zielony samochód (widoczny na powyższym zdjęciu) to egzemplarz „pokazowy”, wyprodukowany wcześniej, i co ciekawe faktycznie posiadał taki właśnie numer podwozia. W rzeczywistości ostatnia, oficjalnie wyprodukowana Nysa miała jednak numer „393

Więcej

'
'
12 Wrz
Star 266

Star 266 w czasie przeprawy przez wodę. Głębokość brodzenia to 1,2 m bez przygotowania i 1,8 metra z przygotowaniem. Istnieje również możliwość przeprowadzania auta po dnie, po wcześniejszym przygotowaniu go. Model ten może sprawnie działać przy wilgotności wynoszącej do 98% oraz zapyleniu wynoszącym 1,5 g/cm³. Do napędu Stara 266 zastosowano polski, 6-cylindrowy, rzędowy silnik diesla

Więcej

'
19 Paź
Prototyp rajdowego Poloneza Caro

Prototyp rajdowego Poloneza Caro kl. A6/N2 wykonany w 1994 roku, samochód wykorzystywano do celów marketingowych, projektu nie rozwijano. Napędzał go silnik Rovera 1.4 16v o mocy 125KM połączony ze zsynchronizowaną 5 biegową skrzynią biegów. Prędkość maksymalna 210 km/h.

'
18 Lis
Test zderzeniowy Poloneza

Test zderzeniowy Poloneza Caro przeprowadzany przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT). Choć wynik ten trudno porównać do prób przeprowadzanych dzisiaj, gdzie uderzenia nie są centralne, to w swoim czasie polonez mógł się pochwalić pozytywnym wynikiem. Zasługą tego była strefa zgniotu, która absorbowała energię uderzenia. Nie bez znaczenia była też solidna konstrukcja. Z jej powodu polonez był

Więcej

'
14 Lis
BOSMAL Trike

Po przejęciu FSM-u przez Fiat Auto Poland powstał trójkołowy motocykl BOSMAL Trike na bazie Polskiego Fiata 126p. Prototyp pojawił się w 1993 roku. Na pokład zabierał trzy osoby – kierowca siedział centralnie. Trike ważył 390 kg. Chłodzony powietrzem silnik o mocy 24 KM rozpędzał trójkołowca do 90 km/h. Przy zachowaniu prędkości 70 km/h trike miał

Więcej

'