29 Paź
Zderzak Łągiewki

Zdjęcie z prezentacji Zderzaka Łągiewki na stadionie miejskim w Kowarach kończy się spektakularnym pokazem, podczas którego – w obecności tysiąca widzów – rozpędzony Fiat 126 p z prędkością 40 km/h uderza w przeszkodę. Według twórcy Lucjana Łągiewki urządzenie istotnie zmniejsza siły i energię działające w obiekcie uderzonym. Wbrew przewidywaniom jednak, samochód nawet nie zostaje draśnięty,

Więcej

'
16 Gru
Popularne auta w latach 90

Powyższy wykres pochodzi z roku 1995 i przedstawia popularność modeli i marek samochodów. Jak widać, masowa wymiana krajowych samochodów na zachodnie dopiero następowała. Tygodnik Motor nr 6 i 8, rok 1995.

'
'
15 Gru
Ostatnia Nysa

Oficjalna „ostatnia” Nysa, miała numer „380 575”. Została zaprezentowana w trakcie uroczystości związanej z oficjalnym zakończeniem produkcji Nys – 3-go lutego 1994 roku. Przedstawiany wszędzie biało-zielony samochód (widoczny na powyższym zdjęciu) to egzemplarz „pokazowy”, wyprodukowany wcześniej, i co ciekawe faktycznie posiadał taki właśnie numer podwozia. W rzeczywistości ostatnia, oficjalnie wyprodukowana Nysa miała jednak numer „393

Więcej

'
'
12 Wrz
Star 266

Star 266 w czasie przeprawy przez wodę. Głębokość brodzenia to 1,2 m bez przygotowania i 1,8 metra z przygotowaniem. Istnieje również możliwość przeprowadzania auta po dnie, po wcześniejszym przygotowaniu go. Model ten może sprawnie działać przy wilgotności wynoszącej do 98% oraz zapyleniu wynoszącym 1,5 g/cm³. Do napędu Stara 266 zastosowano polski, 6-cylindrowy, rzędowy silnik diesla

Więcej

'
18 Lis
Test zderzeniowy Poloneza

Test zderzeniowy Poloneza Caro przeprowadzany przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT). Choć wynik ten trudno porównać do prób przeprowadzanych dzisiaj, gdzie uderzenia nie są centralne, to w swoim czasie polonez mógł się pochwalić pozytywnym wynikiem. Zasługą tego była strefa zgniotu, która absorbowała energię uderzenia. Nie bez znaczenia była też solidna konstrukcja. Z jej powodu polonez był

Więcej

'
14 Lis
BOSMAL Trike

Po przejęciu FSM-u przez Fiat Auto Poland powstał trójkołowy motocykl BOSMAL Trike na bazie Polskiego Fiata 126p. Prototyp pojawił się w 1993 roku. Na pokład zabierał trzy osoby – kierowca siedział centralnie. Trike ważył 390 kg. Chłodzony powietrzem silnik o mocy 24 KM rozpędzał trójkołowca do 90 km/h. Przy zachowaniu prędkości 70 km/h trike miał

Więcej

'
'
15 Lip
Fiat 126p Sport

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej przedstawia nową propozycję dla tych, których nie satysfakcjonują osiągi tradycyjnego „malucha”. Dla nich proponuje się samochód Polski Fiat 126p Sport oraz zestaw sportowy Z-1/30. Wyposażeniem różniącym się od standardowej wersji FL są: silnik z zestawem sportowym Z-1/30 zwiększający jego moc do 30KM, fotele sportowe „kubełkowe”, kierownica o kształcie sportowym,

Więcej

'
13 Gru
Jawa 350 Twinsport

Reklama czechosłowackiego motocykla Jawa 350/639 Twinsport. Motocykl potrafił osiągnąć prędkość 110 km/h przy mocy 23 KM przy 5500 obr/min – według danych katalogowych.

'
29 Gru
Wadera

Pod koniec lat 80-tych firma „Fibra – Studio” z Mikołowa spod Katowic wyprodukowała niewielką serię samochodów terenowych na bazie Fiata 126p o nazwie „Wadera-Incar”. Konstrukcja ta to nic innego jak Fiat 126p, w którym zmodyfikowano karoserię i założono większe koła. Zarówno podwozie jak i nadwozie wzmocniono dodatkowymi metalowymi elementami konstrukcyjnymi. Miejsce częściowo usuniętego dachu zajęły

Więcej

'
16 Lis
Plac samochodowy FSM

Plac samochodowy w Fabryce Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Tychach. Pierwsze samochody zjechały z linii montażowej w Tychach 18 września 1975 roku. Fiat 126p wytwarzany był tam przez 16 lat, do czasu, kiedy w 1991 r. produkcję przeniesiono do Bielska-Białej, zwalniając miejsce dla Fiata Cinquecento. W sumie powstało 3 318 674 szt., z czego w Tychach

Więcej

'
07 Sie
Motorynka Stella typ 756

Motorynka Stella typ 756 była wytwarzana przez Zakłady DEZAMET w Nowej Dębie na rosyjskiej licencji. Stella cieszyła się dużą popularnościąi i była produkowana także w Czechach przy zastosowaniu silników stosowanych w Jawie. Silnik Typu 023 produkcji Dezamet jednocylindrowy dwusów z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony powietrzem. Pojemność skokowa 49,8 ccm, średnica cylindra 38 mm, skok tłoka 44

Więcej

'