'
03 Mar
Polonez Truck Camping

Prototypowa wersja Poloneza Truck Camping. Auto jak na prototyp miało kilka wad, m.in. prowadzenie. Zabudowa campera była dość ciężka przez co odciążała przód. Do tego dochodziła duża powierzchnia boczna bardzo czuła na podmuchy boczne, tym bardziej że fabrycznie zastosowane resory z tyłu nie zostały wzmocnione. Te czynniki spowodowały że auto strasznie bujało się i ciężko

Więcej

'
'
08 maja
Moskwicz Jauza

Prototypowy Moskwicz 2143 Jauza. Podczas prac konstruktorzy korzystali z inspiracji w postaci Saaba 9000 oraz przekazanego przez Michaiła Gorbaczowa Pontiaca Grand Prix SE Coupe 1989. Efekt był bardzo oryginalny. Samochód otrzymał futurystyczne czterodrzwiowe i opływowe nadwozie z dużymi przeszkleniami. Pod maską znalazł się czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra i mocy 95 KM. Sam samochód

Więcej

'
15 Lip
Fiat 126p Sport

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej przedstawia nową propozycję dla tych, których nie satysfakcjonują osiągi tradycyjnego „malucha”. Dla nich proponuje się samochód Polski Fiat 126p Sport oraz zestaw sportowy Z-1/30. Wyposażeniem różniącym się od standardowej wersji FL są: silnik z zestawem sportowym Z-1/30 zwiększający jego moc do 30KM, fotele sportowe „kubełkowe”, kierownica o kształcie sportowym,

Więcej

'
10 Lut
Oberek

Prototypowy samochód zbudowany na wzór najlepszych rajdówek Grupy B przez Bogdana Wozowicza, jednego z czołowych, polskich kierowców wyścigowych przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Po zakończeniu kariery sportowej zajął się konstruowaniem, sportowych prototypów. Najbardziej znanym jest Oberek. Maszyna ważyła tylko 870 kilogramów i przystosowana była do silników z Fiata 125p i Poloneza. Silnik umieszczony był centralnie

Więcej

'
13 Gru
Jawa 350 Twinsport

Reklama czechosłowackiego motocykla Jawa 350/639 Twinsport. Motocykl potrafił osiągnąć prędkość 110 km/h przy mocy 23 KM przy 5500 obr/min – według danych katalogowych.

'
02 Lut
Fiat 126P Bosmal Cabrio

Maluch w wersji Cabrio powstawał właśnie w halach BOSMAL. Fabryka Samochodów Małolitrażowych wysyłała do ośrodka nadwozia, które po modyfikacji wracały do FSM i tam uzbrajano je w wyposażenie. W latach 1991-1996 powstało 461 sztuk. Dach płócienny nie był na stałe związany z nadwoziem, lecz spoczywał na tylnej półce pod pokrowcem. Dach wydobyty z ukrycia zapinał

Więcej

'
16 Lis
Plac samochodowy FSM

Plac samochodowy w Fabryce Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Tychach. Pierwsze samochody zjechały z linii montażowej w Tychach 18 września 1975 roku. Fiat 126p wytwarzany był tam przez 16 lat, do czasu, kiedy w 1991 r. produkcję przeniesiono do Bielska-Białej, zwalniając miejsce dla Fiata Cinquecento. W sumie powstało 3 318 674 szt., z czego w Tychach

Więcej

'
29 Gru
Wadera

Pod koniec lat 80-tych firma „Fibra – Studio” z Mikołowa spod Katowic wyprodukowała niewielką serię samochodów terenowych na bazie Fiata 126p o nazwie „Wadera-Incar”. Konstrukcja ta to nic innego jak Fiat 126p, w którym zmodyfikowano karoserię i założono większe koła. Zarówno podwozie jak i nadwozie wzmocniono dodatkowymi metalowymi elementami konstrukcyjnymi. Miejsce częściowo usuniętego dachu zajęły

Więcej

'
07 Sie
Motorynka Stella typ 756

Motorynka Stella typ 756 była wytwarzana przez Zakłady DEZAMET w Nowej Dębie na rosyjskiej licencji. Stella cieszyła się dużą popularnościąi i była produkowana także w Czechach przy zastosowaniu silników stosowanych w Jawie. Silnik Typu 023 produkcji Dezamet jednocylindrowy dwusów z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony powietrzem. Pojemność skokowa 49,8 ccm, średnica cylindra 38 mm, skok tłoka 44

Więcej

'
19 Lip
SKM 1/250

Motocykl sportowy SKM 1/250 (Stołeczny Klub Motorowy) skonstruowany przez polskiego inżyniera Władysława Kwasa. Koła od MZ ETZ 250 – obręcze miały szerokość 1,85 cala. Na świecie w 250 stosowano już szersze felgi, więc SKM miał z przodu tylną oponę od 125, a z tyłu przednią od 250. Posiadał silnik motocrossowy CZ 513 o pojemności 250

Więcej

'
24 Mar
Polonez 4×4

Prototyp pierwszego terenowego Poloneza z napędem 4×4, powstały i badany w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w latach 1985-1990. Pierwszy pojazd z napędem na obie osie przedstawiony został w 1988 roku. Auto posiadało kilka modyfikacji poprawiających możliwości terenowe. Różnice w stosunku do standardowych Polonezów pick-up z napędem 4×2 obejmowały: układ przeniesienia napędu, zawieszenie, wzmocnienia podłogi, konstrukcje podłużnic

Więcej

'
09 Lis
The American Dream

Oto najdłuższa limuzyna na świecie. Nazywała się „The American Dream” i trafiła nawet do Księgi Rekordów Guinnessa. Auto zostało zaprojektowane przez Jaya Ohrberga mieszkającego w Kalifornii i było oparte o Cadillaca Eldorado. Pojazd powstał tylko po to by wziąć udział w kilku pokazach oraz wystąpić w filmie, tytułu nie znamy. Limuzyna miała łączną długość ponad

Więcej

'