22 Sie
Romet Chart 210 – ostatni POLSKI motorower.

W 1988 roku oficjalnie rozpoczęła się produkcja ostatniego modelu motoroweru ze stajni Romet. Nowoczesny jak na tamte czasy silnik Dezamet 027 osiągał moc 2,8 KM/5800 obr/min. Posiadał 3 biegi i całkowicie inną konstrukcję ramy i silnika. Był zaprojektowany wg ówczesnych wymogów bezpieczeństwa i stylizacji. Posiadał większe hamulce (125mm), podczas gdy poprzednie motorowery tylko 97mm. Nowością

Więcej

'
24 Lip
Ikarus 293

Ikarus 293 – trójczłonowy (dwuprzegubowy) węgierski autobus z fabryki Ikarusa. Wyprodukowano dwa prototypy, jeden był testowany na terenie Węgier (choć później stworzono na jego licencji kilka egzemplarzy na Kubie) drugi powstał później i miał lekko zmienioną konstrukcję oraz mocniejszy silnik. Miał długość 22.5 metra, masa własna 33 450 kg, ilość miejsc 229. Pierwszy model widoczny

Więcej

'
29 Cze
Star 266 4×4

Rajdowy samochód ciężarowy na bazie Stara 266 – STAR 266c 4×4. Silnik miał moc 204KM, moment obrotowy wynosił 600 Nm. Rajdowy Star osiągał 130-140 km/h. Od 0 do 100 km/h przyspieszał w czasie 24 sekund i mógł zabrać 600 litrów paliwa. Zbudowane zostały dwa egzemplarze mające wziąć udział w Paryż-Dakar.

'
'
14 Cze
MAZ 2000 Pierestrojka

Ten prototyp ciężarówki z roku 1988 wyprzedzał swoje czasy i w siermiężnej rzeczywistości ZSRR wyglądał niczym przybysz z filmu science-fiction. MAZ 2000 Pierestrojka to prawdziwy popis kunsztu inżynierów z mińskiej fabryki samochodów ciężarowych. Aerodynamiczna kabina z tworzyw sztucznych z sypialnią dla kierowców oddzielona od podwozia, które (podobnie jak część ładunkowa) stanowiło osobny moduł. Projekt Białorusinów

Więcej

'
19 Lis
Skoda Favorit Coupe

Prototypowa Skoda Favorit 783 Coupe. Zarys sylwetki tego auta oraz odmiany hatchback został opracowany we włoskim studio Bertone. Linie nadwozia to dzieło Marca Dechampa, a wnętrze Eugenio Pagliano. Pod względem technicznym Skoda Favorit Coupe, bazowała na odmianie hatchback. Auto nie otrzymało mocniejszej jednostki napędowej i zmodyfikowanego zawieszenia. Decyzja o produkcji seryjnej została najpierw przesunięta w

Więcej

'
'
16 Lis
Stójka na samochodzie

Stójka na samochodzie wykonana przez Czesława Górskiego w czasie rewii Auto Moto Rodeo. Stadion X lecia w Warszawie. Występy polegały na prezentowaniu możliwości ekstremalnej jazdy samochodem w tym jazdy na dwóch kołach, wykonywaniu grupowych poślizgów kontrolowanych i wielu innych ewolucjach. Pokazy uzupełniały też występy motocyklowe. Rewia odbyła tournée po ówczesnym Związku Radzieckim i pozostałych krajach

Więcej

'
11 Kwi
FSO Wars

FSO Wars. Powstała potrzeba zbudowania auta nowoczesnego, z silnikiem napędzającym przednie koła i umieszczonym z przodu, w dodatku ekonomicznego. Zaprezentowano auto o ładnej, nowoczesnej sylwetce, będące modnym w tym czasie 5-drzwiowym hatchbackiem. W przybliżeniu miał 3800 mm długości, 1600 mm szerokości i 1390 mm wysokości. Wars był pojazdem nieznacznie krótszym od produkowanych w II połowie

Więcej

'
27 Lut
Polonez wersja LUX

Polonez wersja LUX. Oprócz standardowej wersji Poloneza wprowadzono do produkcji także bogatszy wariant „Lux” wyposażony we wzmocniony silnik 1.5, 5-biegową skrzynię i tylny most o przełożeniu 4,1, radioodtwarzacz Skald, prostokątne reflektory przednie, tylny spoiler i oznaczenie Lux czy też programator pracy wycieraczek. Polonez 1.5 w wersji Lux (1981 rok) kosztował 3990 dolarów. Ówczesny kurs dolara

Więcej

'
'
04 Wrz
Polski Fiat 126p – Yamaha XJ 650

Marek Gątkowski wraz z Edwardem Obarą do napędu Fiata 126p zastosowali silnik od motocykla Yamaha XJ650. Silnik Yamahy miał 4 cylindry i moc ok 77KM. Silnik wbudowany był w miejsce przedniego fotela pasażera i osłonięty został tunelem. Pojazd potrafił osiągnąć prędkość 170km/h.

'
30 Sie
Turbinka Kowalskiego

Alojzy Kowalski przed swoim garażem. Najbardziej znanym sposobem na poprawę osiągów Fiata 126p okazała się tzw. „turbinka Kowalskiego”. Dzieło życia Alojzego Kowalskiego było zarówno konstrukcją genialnie prostą jak i efektywną. Dzięki niej żarłoczność Malucha spadała o niemal połowę. Było to o tyle ważne, że benzyna była dobrem wręcz luksusowym, dostępnym na kartki. Maluch dzięki temu

Więcej

'
'