'
Skomentuj
Myśliwiec pionowego startu EWR VJ 101

Myśliwiec pionowego startu EWR VJ 101

Rok:

W grudniu 1957 roku zachodnioniemieckie ministerstwo obrony zgłosiło oficjalne zapotrzebowanie na myśliwiec pionowego startu i lądowania, działający w każdych warunkach atmosferycznych. W 1962 roku ukończono pierwszy egzemplarz prototypowy oznaczony jako VJ 101C X-1. 10 kwietnia 1963 roku samolot wzbił się do swojego pierwszego lotu. Za sterami maszyny siedział amerykański pilot George Bright. Oblot polegał na pionowym starcie, zawisie i pionowym lądowaniu. Cały manewr, podczas którego obydwie gondole silnikowe ustawione były w pozycji pionowej, przebiegł bez zakłóceń. 26 sierpnia 1963 roku dokonano oblotu maszyny wykonując klasyczny start, lot i lądowanie wspomagane spadochronem hamującym. Podczas tego lotu obydwie gondole ustawione były poziomo względem skrzydeł. 20 września 1963 roku wykonano pierwszy manewr przejścia ze startu pionowego do lotu poziomego obracając obydwie gondole silnikowe. W sumie wykonano czternaście manewrów przejścia z lotu pionowego do poziomego. 29 lipca 1964 roku samolot przekroczył po raz pierwszy barierę dźwięku osiągając prędkość równą 1,04 Ma i stając się w ten sposób pierwszym samolotem typu VTOL, który tego dokonał. Niestety 14 września 1964 roku pierwszy prototyp uległ rozbiciu. 27 października 1964 oblatano drugi prototyp oznaczony jako VJ 101C X-2. 12 czerwca 1965 roku samolot wykonał pierwszy manewr pionowego startu i lądowania, a 22 października tego samego roku pierwsze przejście z lotu pionowego do lotu poziomego. W 1968 roku cały program został zakończony.

Źródło: Brak

  • Skomentuj
  • Rok:

Skomentuj zdjęcie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *