'
Skomentuj
ORP Gryf

ORP Gryf

Rok:

ORP Gryf uznawany jest za największy okręt bojowy II RP ze względu na swoją wyporność. „Gryf” miał raptem 103,2 metra długości, podczas gdy „Grom” i „Błyskawica” po 114, a znacznie mniejsze „Wicher” i „Burza” po 107 m. „Gryf” miał jednak 2227 ton wyporności standardowej, podczas gdy „Grom” tylko 1975. Projektanci zdecydowali się na zastosowanie do napędu silników wysokoprężnych. Były to dwa ośmiocylindrowe silniki Sulzer 8SD48 o mocy 3000 KM każdy, produkcji szwajcarskiej. Poruszały one dwiema czterołopatowymi wolnobieżnymi śrubami napędowymi, pozwalając na osiągnięcie prędkości maksymalnej 20 węzłów – co było jego zdecydowaną piętą achillesową. gryf-wrak 1. września po kilku atakach lotniczych i ostrzale artyleryjskim niemieckich niszczycieli został osadzony na dnie portu wojennego Hel. 3. września został zbombardowany przez niemieckie lotnictwo i strawiony przez ogień. Kilka dział wymontowano i użyto do obrony Helu. Po wojnie wrak używano jako cel artyleryjski i w końcu pocięto na złom.

Źródło: http://www.smartage.pl/najwieksze-polskie-statki-cz-2-okrety-wojenne/

  • Skomentuj
  • Rok:

Skomentuj zdjęcie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *