'
Parowóz Pm36-1

Parowóz Pm36-1

Parowóz Pm36-1 należący do PKP wyposażony w innowacyjną i bardzo nowoczesną otulinę aerodynamiczną zaprojektowaną w Politechnice Warszawskiej Instytucie Aerodynamiki. Pm36-1 zaprojektowany został w 1936 r. Mógł jechać z prędkością 140 km/h. Przeznaczony był przede wszystkim do prowadzenia pociągów pospiesznych ze średnimi prędkościami 100-120 km/h. Była to zdecydowanie nowinka techniczna gdyż istniejąca wówczas w Polsce sieć kolejowa była przystosowana do jazdy z prędkością poniżej 100 km/h. Pm36-1 miał bardzo nowoczesny kształt i aerodynamiczną otulinę. Ciśnienie pary w kotle osiągało 18 atmosfer i parowóz osiągał moc 1800 KM. parowoz-pm36 Do września 1939 roku Pm36-1 pracował dla PKP. Następnie wykorzystywany przez niemieckie władze okupacyjne, do 1942 roku ciągnął pociągi pospieszne na liniach Warszawa–Kraków i Warszawa–Łódź. W tym właśnie roku został zabrany do Rzeszy Niemieckiej, gdzie poddano go różnym próbom i badaniom, a następnie prawdopodobnie trafił na złom. Prawdopodobnie, gdyż legenda głosi, że jeszcze długo był używany w ZSSR.

Parowóz został wystawiony na Międzynarodowej Wystawie Sztuki i techniki w Paryżu w 1937r i tam nagrodzony złotym medalem.

  • 1 Komentarz
  • Rok:
Źródło: http://as.rumia.edu.pl/tt/plany/pm36/default.asp

Skomentuj zdjęcie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jeden komentarz