'
Skomentuj
PZL–230 Skorpion

PZL–230 Skorpion

Rok:

Makieta PZL-230 F Skorpion na płycie lotniska Okęcie, na krótko przed pierwszą publiczną prezentacją. Skonstruowany był w PZL Warszawa-Okęcie w zespole kierowanym przez inżyniera Andrzeja Frydrychewicza. Skorpion miał być jednym z niewielu produkowanych na świecie samolotów pola walki zwanych również szturmowymi. Przeznaczone są one głównie do niszczenia broni pancernej i śmigłowców w bezpośredniej styczności z nieprzyjacielem. Samolot miał zostać wyposażony w silniki turbowentylatorowe i osiągać prędkość maksymalną równą 1040 km/h oraz pułap niemal 12km ale jego istotną zaletą była bardzo niska prędkość minimalna - miał utrzymywać się w powietrzu przy zaledwie nieco ponad 100 km/h.
Imponujący był wachlarz przenoszonego uzbrojenia. Ważący 10 ton samolot miał zabierać aż 4 tony różnej broni: od zasobników z działkami, poprzez kierowaną i niekierowaną broń do ataku na cele naziemne, po rakiety do zwalczania celów powietrznych. Stałym uzbrojeniem samolotu miało być działko GAU-12, wywodzące się od konstrukcji zamontowanej w samolocie A-10. pzl-230 Oględzin makiety samolotu dokonał m.in. ówczesny wicepremier Henryk Goryszewski. Weryfikacja wypadła pozytywnie, jednak kolejny rząd zadecydował o przerwaniu finansowania projektu. Prawdopodobnie wpłynął na to fakt, że w tym samym czasie prowadzono kilka innych projektów modernizacji uzbrojenia, między innymi projekt budowy samolotu szkolnego PZL I-22 Iryda i na nowy samolot nie wystarczało pieniędzy.

  • Skomentuj
  • Rok:
Źródło: http://gadzetomania.pl/4265,niezwykle-konstrukcje-cz-19-pzl-230-skorpion-polski-samolot-szturmowy,all

Skomentuj zdjęcie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jeden komentarz

  • MarguineZ

    To była mrzonka, makieta do załorzeń koncepcyjnych które na starcie odstawały od możliwych realiów. Brak semsownej jednostki napędowej, mała powierzchnia nośna przy minumalistycznej prędkości lotu, byłby notorycznie spadał.

    ↶Odpowiedz 15 stycznia 2017 22:00