1895

' 29 Wrz
Plac Krasińskich

Plac Krasińskich i kościół popijarski w Warszawie. W centrum kadru wylot ulicy Długiej. Po prawej barokowy kościół Pijarów, który został przebudowany na cerkiew. Pierwotny kształt kościoła przywrócono po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Dzisiaj jest to katedra polowa Wojska Polskiego. Po lewej kamienica przy Długiej 22. Fot. Konrad Brandel.

' 30 Wrz
Carsten Borchgrevink

Carsten Borchgrevink. Pierwszy człowiek postawił nogę na Antarktydzie w ramach wyprawy o nazwie Southern Cross Expedition, na pokładzie statku wielorybniczego Antarctic.

' 14 Paź
Pierwszy autobus

Pod koniec XIX wieku powstał omnibus spalinowy – czyli autobus (auto – sam, bus – końcówka łacińskiego przypadku ze słowa omnibus = dla wszystkich, dosłownie – wszystkim). Pierwsze konstrukcje (pierwotna nazwa Automobil-Omnibus, następnie Auto-Omnibus) powstały w firmie Benz na początku jej istnienia i podjęły komunikację w Niemczech.

' 23 Paź
Wypadek lokomotywy na stacji Montparnasse

Wypadek lokomotywy na stacji Montparnasse. Paryż, Francja. 22 października 1895 roku doszło do katastrofy kolejowej na paryskim dworcu Gare Montparnasse.Tego dnia pociąg ekspresowy Nr 56 relacji Granville-Paryż nie zdążył wyhamować na peronie i przebił fasadę budynku. Z racji kilkuminutowego opóźnienia maszynista zdecydował się przyspieszyć na ostatnim odcinku trasy. W momencie dojazdu do peronu skład przekraczał prędkość ponad 40 km/h. Niestety zamontowane w całym pociągu hamulce zespolone odmówiły posłuszeństwa, a te w lokomotywie nie mogły w porę wyhamować całego składu. Pojazd ten przejechał przez cały peron, przebił kozioł oporowy, a następnie z impetem wpadł na budynek dworca. Pociąg przebił ścianę dworca o grubości 60 centymetrów, po czym spadł z wysokości ponad 10 metrów na znajdujący się pod budynkiem przystanek tramwajowy. a całe szczęście poza dworcem znalazła się jedynie lokomotywa wraz z tendrem, a wszystkie wagony pozostały na platformie. Dzięki temu nikt z pasażerów nie zginął, pięć osób odniosło cięższe obrażenia – dwójka pasażerów, strażak i dwóch miejscowych pracowników kolejowych. Lokomotywa w czasie upadku runęła jednak na kiosk z wyrobami tytoniowymi i prasą, w którym pracownica Marie-Augustine Aguilard poniosła śmierć w wyniku uderzenia przez jedną ze spadających kamiennych brył.

Popularność tego wypadku była tak ogromna, że wśród tłumu gapiów zarządzono obowiązkowe opłaty za możliwość oglądania samego miejsca. Co niezwykle ciekawe pociąg ten nie odniósł większych uszkodzeń i lokomotywa po niedługim czasie została naprawiona i ponownie wcielona do służby. Maszynista za spowodowanie wypadku został skazany na 2 miesiące więzienia i karę grzywny 50 franków, a konduktor pociągu grzywną 25 franków. 

' 01 Sty
Przekopywanie Wisły

Rozpoczęcie funkcjonowania Przekopu Wisły – 31 marca 1895 r. godz. 15,45. Historyczny moment przekopania sześciometrowego wału, który oddzielał wody zgromadzone w wykonanym wcześniej Przekopie Wisły a Zatoką Gdańską. Ujście Wisły zmieniało się przez stulecia i dosyć często się zamulało i powodowało, że Gdańsk był narażony na powodzie. Oczywistym stał się fakt, że trzeba utworzyć dogodne ujście dla silnej rzeki. Poniżej widok końcówki przekopu Wisły 3 godziny po jego otwarciu. przekop2 20 czerwca 1888 roku rząd królestwa Prus doprowadził do powstania planu wybudowania Przekopu Wisły, odcięcia Wisły Elbląskiej tamą oraz budowy przewału dla kry lodowej na Nogacie. Cały projekt kosztował 20 mln marek, z czego miejscowości, gdzie miały być prowadzone inwestycje musiały zapłacić 7 230 000 marek. Nowe ramię Wisły miało mieć 7,1 km długości i szerokość od 250 do 400 metrów. By tego dokonać trzeba było przesypać siedem milionów metrów sześciennych ziemi. Relację o tym gigantycznym inżynieryjnym dziele obiegły szybko europejskie gazety.

' 26 maja
Rynek we Wrocławiu

Rynek we Wrocławiu. Koniec XIX wieku. Rynek we Wrocławiu, do dziś jeden z największych takich placów w Europie, powstał w XIII wieku. Tam skupiało się życie handlowe miasta. W sukiennicach, które dziś już nie istnieją, sklepy mieli najbogatsi kupcy. Tu sprzedawano włoskie wina, biżuterię i tkaniny sprowadzane z najdalszych zakątków Europy. Na stoiskach ustawionych w różnych częściach Rynku sprzedawano rozmaite towary od słodyczy i zboża, przez ryby sprowadzane z północy kontynentu, po wełnę i jedwab. Wrocław jako miasto, przez które przechodziły strategiczne szlaki handlowe, potrafił czerpać z tego zysk. Na pierzei zachodniej, obok dzisiejszej fontanny Zdrój, aż do połowy XIX wieku stała Wielka Waga Miejska. Pozostałość po niej to inny kolor nawierzchni i pamiątkowa tablica. Każdy kto przybywał do miasta z towarem musiał go obowiązkowo zważyć.

' 31 maja
Annie Jones-Elliot

Chora na hirsutyzm dziewczynka po raz pierwszy została zaprezentowana widowni cyrkowej w Nowym Jorku, kiedy miała zaledwie rok. Za jej „wypożyczenie” do cyrku rodzice otrzymywali od właściciela cyrku Barnum 150 dolarów tygodniowo. Kiedy ukończyła pięć lat posiadała pokaźne wąsy i bokobrody, występując na scenie jako „brodata dziewczynka”. Używała też pseudonimu Esau Girl, nawiązującego do biblijnej postaci Ezawa. Wtedy też została pierwszy raz uwieczniona na zdjęciu wykonanym przez Mathew Brady’ego. Kolejne portrety Annie sprzedawano w formie pocztówek i cieszyły się znaczną popularnością. Poniżej plakat z występów Annie Jones. Już jako dorosła kobieta, Annie Jones występowała w zespole „freaków”, związanych z cyrkiem Barnuma, grając także na instrumentach muzycznych. Wraz z zespołem wystąpiła w Rosji. W 1902 odwiedziła matkę, mieszkającą w Nowym Jorku. Wcześniej chorowała na gruźlicę, ale w październiku jej stan zdrowia gwałtownie się pogorszył i doprowadził do śmierci. Dwukrotnie wychodziła za mąż. W 1881 poślubiła Richarda Elliota, z którym rozwiodła się w 1895 i poślubiła Williama Donovana, z którym żyła aż do jego śmierci.