1899

' 20 maja
Nikola Tesla w swoim laboratorium

Nikola Tesla w swoim laboratorium w Colorado Springs. Tesla budował coraz większe i silniej działające oscylatory, wkrótce laboratorium przestało wystarczać, potrzebował większej i otwartej przestrzeni. Niestety nie posiadał takich środków. W 1899 Tesla zostaje poinformowany przez George Sheriff’a, że zapewnił ziemie w Colorado, gdzie będzie mógł zbudować swoją cewkę. Ma mieć zapewnioną elektryczność przez El Paso Electric Company, w zamian ma wygłosić wykład dla społeczności Pikes Peak. 15 czerwca laboratorium było gotowe. Budynek posiadał dach z wysuwanymi panelami, co dawało możliwość składania i zabezpieczało przed spaleniem. Drewniana wieża posiadała maszt zwieńczony drewnianą kulą. Tesla przeprowadza pierwsze próby, wytwarza pierwszy błysk na pięć cali długości, ale za to bardzo gruby i głośny. Tesla skupiał się na sposobie przenoszenia energii bezprzewodowej przez fale poprzeczne i podłużne. Wykonał matematyczne obliczenia na podstawie swoich doświadczeń i stwierdził, że częstotliwość rezonansowa Ziemi wynosi około 8 Hz co zostało potwierdzone w 1952 przez Winfrieda Otto Schumanna. Centrum projektu stanowiła największa dotychczas zbudowana cewka produkująca wyładowania przekraczające 100 stóp. Zdarzenie, które najdłużej zapadło w pamięci mieszkańcom i zaczęło budzić ich niezbyt przyjazne nastawienie do Tesli miało miejsce w lipcu, któregoś poźnego wieczora, gdy Tesla przeprowadzał swoje testy. Kazał swojemu asystentowi zasilić układ, co spowodowało, że ogromne serpentyny enerii zaczęły wystrzelać z transformatora i ciskać się po calym pomieszczeniu. Dźwięk wyładowań był ogłuszający. Na zewnatrz nad budynkiem z kuli zaczęły się podobno wydobywać wyładowania na 30 metrów długości. Grzmoty były słyszalne w małym miasteczku górniczym Cripple Creek. Nagle błyski przestały, być widoczne, a całe Colorado Springs pogrążyło się w ciemności. Okazało się, że eksperyment musiał spowodować zwarcie w elektrowni. Mieszkańcy byli oburzeni, a Tesla był zachwycony swoim wyczynem i kontynuował pracę jeszcze przez sześć miesięcy. W roku 1900 Tesla powrócił do Nowego Jorku.

' 10 Wrz
La Jamais Contente

Pierwszy na świecie pojazd, który pokonał barierę 100 km/h (105,882 km/h). Był samochodem elektrycznym w kształcie torpedy wykonanej z lekkiego stopu. Pojazd posiadał dwa silniki Postel-Vinay o mocy 25 kW każdy, które zasilane były z pakietu akumulatorów kwasowo-ołowiowych o napięciu około 200 V. Kierowcą był Belg Camille Jenatzy.

' 19 Paź
Motor Scout

Frederick Simms ze swoim projektem „Motor Scout”. Był to pierwszy uzbrojony pojazd napędzany silnikiem spalinowym. Simms zakupił napędzany silnikiem spalinowym kwadrycykl firmy De-Bion-Bouton, umieścił na kierownicy pojazdu karabin maszynowy wraz z tarczą ochronną. Na zdjęciu podczas pierwszej publicznej demonstracji.

' 16 Gru
Opel-Patent-MotorWagen

Opel-Patent-MotorWagen System Lutzmann. Pierwszy model samochodu firmy Opel. Wyposażony był w silnik o mocy 3,5 KM, maksymalnej prędkości 20 km/h. Zostało wyprodukowanych 67 sztuk.

' 16 maja
Fiat 4HP

Fiat 4HP pierwszy model firmy Fiat. Był on napędzany silnikiem o dwóch leżących, poziomych cylindrach o pojemności skokowej 663 cm³. Rozwijał on moc maksymalną 3,5 KM.

' 05 maja
Transport budynku

Transport budynku z Hemingford do Alliance (około 20 mil) za pomocą kolei. Nebraska.

' 14 Sie
Chilijska Mumia

Mumia człowieka datowana na 550 r. n.e. oraz przedmioty leżące przy niej, znalezione przez górnika w 1899 roku w kopalni Czukikamata w Chile.

' 30 Paź
Przystań rybacka w Gdyni

Widok na przystań rybacką, plażę i ujście rzeki Kaczej od strony Sopotu. Wyd. Dr Trenkler. Rybacy zajmowali wówczas długi odcinek plaży na południe od klifu aż po ujście Potoku Kolibkowskiego. Widać to na starych pocztówkach Orłowa z końca XIX i początku XX wieku. W 1912 roku na przystaniach przy ujściu Potoku Kolibkowskiego i Kaczej stacjonowało 15 łodzi rybackich.