'
Skomentuj
Szybowiec transportowy XCG-16

Szybowiec transportowy XCG-16

Rok:

Niewielka i mało znana firma amerykańska General Airborne Transport Company opracowała na początku lat 40-tych interesujący ciężki szybowiec transportowy „XCG-16”. Był to górnopłat konstrukcji drewnianej, zbudowany w układzie latającego skrzydła. Posiadał chowane w locie podwozie z kołem przednim, a ładownia znajdowała się w pogrubionej części płata. Szybowiec przystosowany był do transportu 42 żołnierzy lub dwóch haubic kalibru 105 mm lub jednej haubicy z ciągnikiem i obsługą. Dostęp do ładowni zapewniały podwójne, podnoszone do góry drzwi. „XCG-16” wyposażony był także w opuszczane trapy wyładunkowe. Rozpiętość skrzydeł wynosiła niemal 28 metrów. Początkowo firma General Airborne zbudowała model szybowca w skali 1:2. Następnie powstał prototyp (pod oznaczeniem „MC-1”), który został zaprezentowany wojsku. Podczas lotu demonstracyjnego, na wskutek przemieszczenia się źle zamontowanego balastu (symulującego ładunek), szybowiec wyczepił się z holu i wszedł w lot nurkowy. Konstruktor W.H. Bowlus i jeszcze jedna osoba uratowali się skacząc na spadochronach, zginęło jednak dwóch oficerów ze sztabu lotnictwa. Pomimo tego tragicznego wypadku zapadła decyzja o budowie kolejnych dwóch prototypów, oznaczonych „XCG-16”. Pierwszy z nich został w 1943 roku przedstawiony władzom wojskowym, ale nie wzbudził entuzjazmu, ani zaufania. Stwierdzono, że jest niedopracowany. Dopatrzono się także niewystarczającej wytrzymałości przy lądowaniu oraz złej widoczności z 2-miejscowej kabiny pilotów. Skarżono się także na niewygodną, zmniejszającą się ku tyłowi ładownię. Prace nad „XCG-16″przerwano w listopadzie 1944 roku, a drugi z zamówionych prototypów nie został zbudowany.

Źródło: http://serwisy.ioh.pl/pokaz-dzial/samoloty/artykuly/general-airborne-xcg

  • Skomentuj
  • Rok: