'
Skomentuj
Trąba powietrzna w Lublinie

Trąba powietrzna w Lublinie

Rok:

Największa a zarazem najsilniejsza trąba powietrzna w historii polskiej meteorologii przeszła 20 lipca 1931 r. przez Lublin i najbliższe okolice. Według wielu źródeł prędkość wiatru wynosiła nawet 500 km/h. Jednak późniejsze ustalenia specjalistów wskazują, że wiatr w trąbie powietrznej przekraczał 369 kilometrów na godzinę. To daje tornadu siłę F4 w skali Fujity. Trąba powietrzna zniszczyła budynki o kilkudziesięciocentymetrowych murach, a nawet wywracała załadowane wagony towarowe (wagony o mniejszej wadze niż dzisiejsze, ponieważ były drewniane). W gruz zamieniały się budynki o półmetrowych murach, wiatr przewracał wypełnione ładunkiem wagony kolejowe podniósł nawet pełen ludzi autobus, którym rzucił o ścianę pobliskiego domu. Potężne stalowe konstrukcje zostały powyginane a wokół latały w powietrzu cegły i drewniane elementy budynków. Kilkudziesięciometrowy komin w młynie Blachmana runął rozlatując się na poszczególne elementy. Wszędzie dostrzec można było wyrwane z korzeniami drzewa. Największe zniszczenia powstały we wschodniej części miasta, głównie ulica 1 Maja, przedmieście Tatary, Bronowice a także miejska rzeźnia, młyn oraz gazownia. Trąba zabiła 6 osób i ponad sto raniła. Wyrządzone straty szacowano na 2 miliony ówczesnych złotych. Na trąbie powietrznej zarobili przedsiębiorczy. Trzy dni po tragedii na pierwszej stronie „Głosu” pojawiła się reklama: „Materjały do krycia dachów. Blachę ocynkowaną, stemolit- korjolit, eternit, papę, gwoździe i podkładki poleca ze swych składów Lubelska Spółka Rolnicza”. Publikowano ją jeszcze wielokrotnie.

Źródło: http://www.lublin112.pl/wiatr-porywal-wagony-autobusy-najsilniejsze-historii-polski-tornado-przeszlo-85-temu-lublin/

  • Skomentuj
  • Rok:

Skomentuj zdjęcie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *