'
Skomentuj
Wolseley Gyrocar

Wolseley Gyrocar

Rok:

Hrabia Peter Schilovski (rosyjski prawnik) zapragnął posiadać pojazd który pomieści pięć osób i będzie poruszać się tylko na dwóch kołach. Zlecił on wykonanie swojego projektu w 1912 roku brytyjskiemu Wolseley Tool & Motor Car Company. Automobil był gotowy już w listopadzie kolejnego roku. Prototypowy egzemplarz wzbudzał sensację na ulicach Londynu. Schilovski swój wynalazek w związku z wybuchem wojny widział w służbie rosyjskiej armii. Niestety na jego ale na jego patenty nie było chętnych. Automobil ważył 2,7 tony, w pionie utrzymywał go wielki żyroskop o średnicy 102 centymetrów, który kręcił się z prędkością do 3000 obrotów na minutę, regulowany dwoma wahadłami. W przypadku spadku obrotów poniżej poziomu pozwalającego na stabilizację pojazdu rozlegał się dźwięk alarmu i automatycznie wysuwały małe, boczne kółka. Sercem Gyrocar był umieszczony z przodu, 4-cylindrowy silnik o pojemności 3,1 litra, który generował moc 20 KM. Jednostka napędzała tylne koło za sprawą wału napędowego. Około 10 procent mocy pobierało dynamo i silnik elektryczny, które zasilały ulokowany tuż za przednimi siedzeniami żyroskop. Cały system stabilizacji po skalibrowaniu świetnie zdawał swój egzamin, gdyż pojazdu nie dało się wyprowadzić z równowagi nawet przy wsiadaniu i wysiadaniu. Na czas wojny Schilovski powrócił na do Rosji, a dyrekcja Wolseley’a, która utraciła z nim kontakt, podjęła decyzję o pozbyciu się pojazdu. Auto nie zostało zniszczone, ani sprzedane. Pojazd został zakopany pod ziemią! Odkopano go dopiero w 1938 roku (do tego czasu położono nad nim tory kolejowe). Maszynę odrestaurowano i bez karoserii postawiono w muzeum Wolseley’a. Niestety, w 1948 roku pojazd został zezłomowany.

Źródło: http://www.autogen.pl/dna-31-Wolseley-Gyrocar.html

  • Skomentuj
  • Rok:

Skomentuj zdjęcie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *