Niesamowite maszyny ZSRR

Zaskakujące samochody, samoloty i inne pojazdy stworzone przez Związek Radziecki.

' 29 Kwi
Ekranoplan klasy Łuń

Sowiecki Ekranoplan MD-160 klasy Łuń podczas pierwszych testów. Idea budowy ekranoplanów była prosta. Maszyny tego typu mogły poruszać się z prędkościami zbliżonymi do samolotów, ale równocześnie mogły zabrać znacznie większy ładunek. Dodatkowo, operując zaledwie kilka metrów nad powierzchnią wody, mogły unikać wykrycia przez radary. Łuń miał 83,8 m długości, a rozpiętość skrzydeł wynosił 44 m. Masa maszyny to 286 ton, a maksymalna masa startowa wynosiła 380 ton. Napęd stanowiło 8 silników turbowentylatorowych Kuzniecow NK-87, pozwalających na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 550 km/h i przelotowej około 450 km/h. Zasięg ekranoplanu wynosi 2000 km. ekranoplan Ekranoplany wykorzystywały efekt przypowierzchniowy, polegający na tym, że skrzydła pojazdu lecącego nad ziemią lub wodą, w odległości równej w przybliżeniu połowie długości skrzydła, wytwarzają większą siłę nośną niż podczas lotu na większej wysokości. Uzbrojony był w trzy wyrzutnie rakiet 3M80 Moskit (wystrzał z nich widoczny poniżej). Rakiety tego typu lecą z prędkością Mach 3 na wysokości 20 metrów i mają zasięg około 120 km. Mogły być uzbrojone w głowice atomowe. ekranoplan-strzal Jedyny ukończony egzemplarz Łunia po wycofaniu ze służby niszczeje w Kaspijsku – rosyjskim (Republika Dagestanu) porcie nad Morzem Kaspijskim.

' 09 Lip
MAZ-7907

Ciężarówka MAZ-7907 – napędzana na wszystkie 24 koła (12×12) i wyposażona w silnik (turbina gazowa) o mocy około 1250 KM. Aby sterowanie kolosalnym pojazdem nie sprawiało zbyt wielkich trudności, w samochodzie zainstalowano aż osiem skrętnych osi. Podwozie jest w stanie udźwignąć ładunek dochodzący do 220 ton. Zwykle MAZ-7907 wykorzystywany był do przewożenia czołgów lub elementów służących do konstrukcji mostów i innych sporych budowli. Długość pojazdu 28m.

maz2

' 12 Paź
Bartini Beriev VVA-14

Bartini Beriev VVA-14 – radziecki samolot amfibia pionowego startu. Zaprojektowany aby możliwe było wystartowanie z wody oraz przebycie dużego dystansu (max 2,450 km) z bardzo dużą prędkością (max 760 km/h). Nigdy nie rozpoczęto jego produkcji, powstały jedynie dwa prototypy, które podlegały ciągłym modyfikacjom. Obecnie jest to jeden z najdziwniejszych eksponatów w Muzeum Sił Lotniczych Federacji Rosyjskiej w Monino. bereviev2

' 10 Lip
GAZ Wołga 24-95

Zakłady GAZ wyprodukowały kolejny model będący połączeniem podwozia wojskowego pojazdu terenowego i zwykłej osobówki. Tym razem nadwozie pochodziło od Wołgi M24, a zawieszenie i układ napędowy wzięto od nowego wówczas samochodu terenowego UAZ-a 469. Ważną cechą tego samochodu był brak ramy. W przeciwieństwie do produkowanej na dość dużą skalę terenowej Pobiedy, tym razem auto było przeznaczone tylko na użytek najwyższych władz ZSRR. Jeden z samochodów dostał towarzysz Breżniew, pozostałe trafiły na testy do milicji i wojska. Wyprodukowano 5 sztuk tego pojazdu. gaz-wolga2495

' 25 maja
Nami-0157

Nami-0157 to prototypowy pojazd terenowy, opracowany na potrzeby przemysłu naftowego i gazowego. Ciężarówka była w stanie przewieźć 8 ton ładunku i była w stanie rozpędzić się do prędkości 30 km/h na praktycznie każdej powierzchni: piaskowiec, bagna, śnieg przy głębokości brodzenia do 1,8 metra. nami2

' 11 Lip
ZIL-29061

ZIL-29061 transporter z napędem śrubowym. Zamiast kół czy gąsienic ma dwie gigantyczne śruby. Metalowe walce, obracając się, sprawiają, że gwinty śrub „wkręcają” się w podłoże i posuwają pojazd do przodu. Podobny mechanizm stosuje się w podajnikach ślimakowych, używanych do przenoszenia materiałów sypkich. Kadłub pojazdu stanowiła wodoszczelna metalowa wanna o wymiarach 2,3 x 3,8 metrów. Układ napędowy długich śrub napędowych z ZIL-2906 składał się z dwóch 77-konny silników i pojemności 1,2 l. Każdy z nich napędział jedną śrub przez czterobiegowe przekładnię. Każda ze śrub napędowych miała długość niemal 3 metrów przy 86 cm średnicy. Pojazd był transportowany przez sześciokołową amfibię zwanej Ził-4906.

zil-transp

' 11 Paź
Mi-12

Mi-12 (Aeroflot Mil W-12) to największy na świecie prototypowy śmigłowiec, jaki kiedykolwiek wzniósł się w powietrze. Maszyna miała układ dwuwirnikowy gdzie wirniki umieszczono na wysięgnikach po bokach kadłuba. Mi-12 miał 37 m długości, 67 m rozpiętości (wysięgniki na których umieszczono wirniki) i 12,5 m wysokości. Masa pustej maszyny wynosiła 69 ton, a maksymalna masa startowa 105 ton. Napęd stanowiły 4 silniki Sołowiew D-25VF o mocy 6500 KM każdy, będące rozwinięciem jednostek zastosowanych w śmigłowcu Mi-6. Napędzały one wirniki o średnicy 35 m.
Prędkość maksymalna Mi-12 wynosiła 260 km/h, a przelotowa 240 km/h. Zasięg wynosił zaledwie 500 km, ale po zastosowaniu dodatkowych zbiorników paliwa wzrastał do 1000 km. Załogę stanowiło 6 osób – dwóch pilotów, inżynier pokładowy, elektryk, nawigator i radiooperator. W ładowni można było przewieźć 196 pasażerów lub około 30 ton ładunku. mi12-2

' 25 maja
VNIITE-PT

Vniite-PT to pierwszy prototyp wielkomiejskiej taksówki. Warto wspomnieć, że był to van z rozsuwanymi drzwiami. Kosmiczny design oraz przestronne wnętrze stanowiły atut Vniite. Pojazd został wyposażony w silnik Moskwicza.

' 02 Lip
Moskwicz 408

Moskwicz 408 Coupe. Wersja coupe miała silnik o pojemności 1,4 litra generujący 63 KM. Ciekawostką było zastosowanie w nim innowacyjnego jak na tamte czasy (i miejsce) elektronicznego wtrysku paliwa. Samochód przyspieszał od „zera” do 100 km/h w czasie 24 sekund. Prędkość maksymalna wynosiła 130 km/h.

' 30 maja
Tu-128

Radziecki odrzutowy ciężki myśliwiec przechwytujący, skonstruowany w biurze konstrukcyjnym Tupolewa, w kodzie NATO oznaczany jako Fiddler. Znany też pod początkowym oznaczeniem Tu-28, był najcięższym produkowanym na świecie myśliwcem. Masa własna 26 ton, startowa 43 tony. Prędkość maksymalna 1910 km/h.

' 10 Wrz
GAZ M20 Pobieda „Północ”

GAZ M20 Pobieda „Północ”. Zbudowano około 100 pojazdów tego typu. Określano je również jako aerosanie. Wyposażone były w silnik AI-14 o mocy 260 KM zamontowany z tyłu w miejscy bagażnika. Wirnik miał 2,7 m średnicy i zapewniał prędkość maksymalną około 60 km/h. Przekładało się to na zasięg około 360 km. Oryginalny silnik był usuwany. Maksymalna masa pojazdu wynosiła 2350 kg.

pobieda

Powstało ich dokładnie 100 sztuk. Poruszały się po bardzo głębokim śniegu i cienkim lodzie, nie straszne były im śnieżyce i mróz. Miały wprawdzie trudności z pokonywaniem wzniesień, ale w warunkach, w jakich były eksploatowane, nie był to jednak wiodący problem. Poważnym problemem było obracające się z dużą prędkością śmigło. Mogło ono zabić lub ciężko ranić osoby postronne lub obsługę Severa-2. Co prawda wykonano osłonę z metalowych rurek, ale była ona jednak bardzo prowizoryczna i w razie wywrotki nie chroniła śmigła. Zbiorniki paliwa ulokowano na przednich błotnikach, oddalając je maksymalnie od śmigła pchającego. Do poszerzonego zawieszenia zamontowano duże, podgrzewane płozy.

' 10 Mar
Pierwszy prototyp Mi-10

Pierwszy prototyp radzieckiego śmigłowca transportowego Mi-10 podczas prób. Posiadał dwa silniki D-25 o mocy 5500 KM każdy. Silniki te zapewniały Mi-10 prędkość maksymalna 250 km/h.

' 29 maja
Kamov Ka-22

Kamov Ka-22 Wintokryl to rosyjski śmigłowiec transportowy zaprezentowany na wystawie w Moskwie. Pół-śmigłowiec, pół-samolot, eksperymentalna konstrukcja z czasów zimnej wojny Wintokryl bo taką nazwę otrzymał nowy statek latający otrzymał wygląd podobny do samolotu z tym ze na końcach skrzydeł zabudowano gondole silnikowe na których znalazły się dwa wirniki nośne do pionowego startu i lądowania oraz dwa śmigła napędowe do lotu postępowego. Według dzisiejszych standardów był to samolot pionowego startu lecz wtedy były problemy z klasyfikacją maszyny.