Niesamowite maszyny ZSRR

Zaskakujące samochody, samoloty i inne pojazdy stworzone przez Związek Radziecki.

' 10 Mar
Pierwszy prototyp Mi-10

Pierwszy prototyp radzieckiego śmigłowca transportowego Mi-10 podczas prób. Posiadał dwa silniki D-25 o mocy 5500 KM każdy. Silniki te zapewniały Mi-10 prędkość maksymalna 250 km/h.

' 01 Sie
Objekt 279

Objekt 279 – radziecki eksperymentalny czołg ciężki. Ten niezwykły pojazd posiadał 4 gąsienice osadzone na dwóch podłużnych, pustych belkach,które były również wykorzystane jako zbiorniki paliwa. Posiadał hydro-pneumatyczne zawieszenie i 3 stopniową przekładnie planetarną. Jednostkowy nacisk pojazdu na podłoże nie przekraczał 0.6 kg/cm2. Konstrukcja zawieszenia umożliwiała pokonywanie przeszkód takich jak bagna, głęboki śnieg czy zapory przeciwczołgowe.

Czołg był wyposażony w potężny, 1000 konny silnik wysokoprężny 2DG-8M, pozwalający 60-tonowemu pojazdowi osiągnięcie prędkości 55 km/h, utrzymując zasięg na poziomie 300 km. Na wyposażeniu znajdował się automatyczny system gaśniczy. Kadłub czołgu w najgrubszym punkcie posiadał 269 mm pancerza oraz był pokryty cienką, ekliptyczną powłoką chroniącą pojazd przeciwko pociskom podkalibrowym. Konstrukcja zapobiegała wywróceniu pojazdu przez fale uderzeniową w przypadku wybuchu jądrowego. Pancerz składał się ze stalowych struktur o nieregularnych kształtach, różnej grubości i pod różnym kątem nachylenia. Budowa pancerza miała przeciwdziałać pociskom HEAT. Wieża w najgrubszym miejscu miała 319 mm pancerza, była zbudowana w podobny sposób jak kadłub. Również pierścień wieży był silnie opancerzony. Czołg zapewniał załodze ochronę chemiczną, biologiczną, radiologiczną i nuklearną (CBRN).

Czołg był wyposażony w 130 mm, gwintowaną armatę M-65 wystrzeliwującą pociski APDS o kalibrze 125 mm z prędkością wylotową 1000 m/s co umożliwiało 450 mm penetrację pancerza RHA (Rolled Homogeneous Armour) pod kątem 90°. Dodatkowym uzbrojeniem był sprzężony 14.5 mm karabin maszynowy KPWT z zapasem 800 pocisków[4]. Broń była stabilizowana w dwóch płaszczyznach za pomocą elektro-hydraulicznego stabilizatora „Burza”. Objekt 279 posiadał na stanie amunicję w liczbie 40 sztuk, przy czym ładunek i pocisk były ładowane oddzielnie. Armata była wyposażona w system pół automatycznego ładowania, pozwalający oddać 5-7 strzałów na minutę. System kontroli ognia składał się z optycznego dalmierza, auto-naprowadzania i noktowizora L2 z aktywnym reflektorem podczerwieni.

obekt

' 11 Paź
Tsybin NM-1

Radziecki prototypowy samolot rozpoznawczy dużego zasięgu Tsybin NM-1. Samolot ten miał osiągać prędkość 2-3 Macha przy wysokości 20 000m oraz zasięg maksymalny 3,760 km. W 1961 biuro konstrukcyjne opracowało pierwsze prototypy jednak brakowało do nich odpowiednich silników (zamontowano dwa silniki Mikulin AM-5), które pozwoliły osiągnąć prędkość jedynie 500km/h. Był to okres początku rozwoju satelitów, rakiet balistycznych i I sekretarz partii Nikita Chruszczow wstrzymał cały projekt. tsybin

' 07 maja
2B1 Oka

2B1 Oka to radzieckie samobieżne działo kalibru 420 mm i lufie o długości 20 m. Strzelało pociskami o max. wadze 750 kg na odległość do 45 km i przeznaczona była do niszczenia strategicznych celów wroga. Celowanie w pionie odbywało się przez podnoszenie i opuszczanie lufy, zaś w poziomie przez obracanie całego pojazdu. Pojazd napędzany był silnikiem V12 o mocy 700KM, który był w stanie rozpędzić tego kolosa ważącego ponad 55 ton do prędkości 30 km/h. Załoga liczyła 7 ludzi. Zbudowano 4 egzemplarze 2B1, które regularnie pojawiały się na defiladach w Moskwie. Broń miała jednak dwie wady. Długi czas przeładowania, powodował, że można było oddać teoretycznie jeden strzał co pięć minut. Teoretycznie ponieważ drugą wadą było uszkadzanie mechanizmów działa przy wystrzale, co sprawiało, że można było oddać tylko jedną salwę. Projekt porzucono na rzecz pocisków balistycznych.

' 14 Sie
Moskwicz-G2

Moskwicz-G2. Ustanowił on trzy rekordy w Związku Radzieckim w wyścigach długodystansowych. Maksymalna prędkość tego pojazdu wynosiła 223 km/h, a wyposażony był w czterocylindrowy silnik o mocy 75 KM.

' 12 Lip
ZiS-E134

Radziecki pojazd terenowy ZiS-E134. Pojazd miał 4 osie z napędem na wszystkie koła, dzięki czemu mógł spokojnie operować w trudnym terenie. Nie miał jednak blokady mechanizmu różnicowego. Pojazd ważył 7 ton i miał ładowność około 3 ton a dodatkowo mógł ciągnąć przyczepę o wadze 6 ton. ZiS-E134 miał 6,5 m długości, 2,2 m szerokości i 2,5 m wysokości. Prześwit osiągnięty dzięki specjalnym oponom zaprojektowanym dla pojazdu wynosił 370 mm. Wyposażono go w sześciocylindrowy silnik ZiS-120VK o pojemności, 5,5 litra i mocy 130 KM. Pozwalał on na osiągnięcie prędkości 65 km/h na drodze i 35 km/h w terenie. Pojazd zużywał ponad 63 litry paliwa na 100 km. Zbudowano dwa prototypy. zis134-2

' 20 maja
Tupolew Tu-4

Radziecki bombowiec strategiczny, opracowany w biurze konstrukcyjnym Andrieja Tupolewa, kopia amerykańskiego bombowca Boeing B-29 Superfortress. Wyposażony był w 4 silniki gwiazdowe Szwiecow ASz-73TK o mocy 2400KM każdy.

' 05 maja
Progrev-T

Progrev-T był prototypowym radzieckim pojazdem zbudowanym na bazie czołgu T-54 i silnika odrzutowego od samolotu Mig-15, wieżyczka to zaadaptowany silnik samolotu MIG-15. Strumień rozgrzanych gazów wydobywających się z odrzutowej dyszy odkrywał i detonował miny znajdujące się na drodze pancernego pojazdu. Zbiornik paliwa umożliwia nieprzerwane trałowanie na długości 6 km bez potrzeby jego uzupełniania. Był używany bojowo w Afganistanie. Ważył 37 ton.

progrevt-2

' 07 Lip
GAZ-GL1

GAZ GL-1 to samochód stworzony do bicia rekordów prędkości. Moc czterocylindrowego silnika zwiększono z 50 do 65 KM a tradycyjne nadwozie GAZa M1 zastąpiono lżejszym i bardziej aerodynamicznym. Bolid osiągnął prędkość 147,84 km/h a gdy w roku 1940 (wersja ze zdjęcia) został wyposażony w nowy, sześciocylindrowy o pojemności 3,5l, skopiowany od Dodge, silnik i jeszcze bardziej opływową karoserię, udało mu się uzyskać 161,87 km/h. Poniżej po lewej – kierowca A. Nikołajew, po prawej – jego mechanik Maksim Smirnov.

gaz-gl-2

' 10 Lip
ZIS-101A-Sport

ZIS-101A-Sport to pierwszy radziecki samochód sportowy. Nowy pojazd miał być skonstruowany w oparciu o podzespoły limuzyny VMS-101A, co stanowiło poważne wyzwanie, VMS-101A było bowiem ociężałym pojazdem o długości 6 metrów i wadze 2,5 ton. Ostatecznie pojazd używał sześciolitrowego silnika o mocy 141 KM, posiadał trzybiegową manualną skrzynie biegów i miał napęd na tylną oś. Pojazd był także długą i ciężką konstrukcją,która osiągała prędkość 100 km/h. Mimo tego, jego konstruktorzy podkreślali, że można go porównywać do produkowanych w tamtym czasie Bentleyów i Mercedesów. Wybuch II wojny światowej przeszkodził niestety w produkcji tego samochodu sportowego, nie zachował się także do dzisiaj żaden z jego egzemplarzy.

zis-sport