Największe, najdłuższe, najcięższe

Galeria zdjęć największych, najdłuższych, najcięższych samolotów, statków, pojazdów i innych rzeczy.

' 12 Paź
Mir

Kopalnia diamentów Mir na Syberii. Obecnie jest to 4 najgłębsza kopalnia odkrywkowa i druga największa pod względem średnicy wykopu. W szczytowym okresie w latach 60-tych wydobywano w niej około 2 ton diamentów rocznie. Głębokość wykopu wynosi około 525 metrów a średnica 1200 metrów. Ze względu na swoją głębokość, kopalnia Mir wpływa na miejscowy klimat. Śmigłowce nie mogą latać nad kopalnią z powodu nietypowych prądów powietrznych. Od chwili powstania kopalni, metodą odkrywkową wydobyto diamenty, wartości 17 miliadów dolarów USA, usunięto około 350 milionów metrów sześciennych skał. Gigantyczne kopalniane ciężarówki okrążają raz za razem 8 km po spirali w drodze z dna na powierzchnie.
W 2011 roku kopalnia została całkowicie zamknięta. Dno opuszczonej kopalni zostało pokryte warstwą gruzu grubości 45 metrów i zalane wodą w celu ustabilizowania

' 05 Sie
Terex RH 400

Aktualnie największą wolno jeżdżącą koparką na świecie jest Terex RH 400. Posiada ona łyżkę o pojemności 45 metrów sześciennych co umożliwia zebranie na raz aż 85 ton danego materiału. Maszyna ma 10 metrów wysokości, waży 980 ton i jest napędzana dieslem o mocy 4400 KM!. Załadowanie wozidła to kwestia od 4-5 załadunków.

' 09 Cze
Największy silnik jaki wyprodukowano

Wartsila-Sulzer RTA96-C to największy tłokowy silnik na świecie. Ten 14-cylindrowy silnik nie zmieści się w żadnym samochodzie. Jest on dwusuwowym, niskoobrotowym silnikiem diesla z zapłonem samoczynnym. Może napędzać tylko największe maszyny, jak na przykład statek Emma Maersk. Ma pojemność niemal 25 480 litrów, co oznacza, że każdy z jego 14 cylindrów ma niewyobrażalnie ogromne rozmiary – średnica to niemal 1 metr, a skok tłoka sięga 2,5 metrów. Co ciekawe, wał korbowy pracuje w zakresie od 92 do 102 obr./min. Waga silnika to 2300 ton. Został wyprodukowany w Finlandii. Cała jednostka napędowa ma długość 27,3 metrów i wysokość kilkupiętrowego bloku mieszkalnego. Dlatego służy do poruszania potężnych okrętów, jak na przykład statku Emma Maersk, kursującego na trasie Stany Zjednoczone – Chiny. Niemniej imponujące są osiągi gigantycznej maszynowni – moc maksymalna sięga 109 000 KM, a maksymalny moment obrotowy 7 603 850 Nm osiągany jest już przy 102 obr./min! Zużycie paliwa? Na każdy pełen cykl zużywa 2,73 litra ciężkiego paliwa (7,5 tys. na godzinę). Silnik ten, jak chyba wszystkie działające na statkach napędzany jest mazutem – czyli ciężkim olejem opałowym.

' 27 Lip
Światowe Dni Młodzieży

Światowe Dni Młodzieży na placu w stolicy Filipin Manili, które po raz pierwszy odbywały się na kontynencie azjatyckim, na spotkanie z Janem Pawłem II (na zdjęciu w helikopterze) przybyło ponad 4 miliony młodych katolików. Było to najliczniejsze w ogóle zgromadzenie ludzi w historii świata.

' 16 Paź
Na planie teledysku Scream

Zdjęcie z planu teledysku Michaela Jacksona i Janet Jackson „Scream”. Jest najdroższym teledyskiem jaki do tej pory wyprodukowano. Wydano na niego 7.000.000 dolarów.

' 06 Sie
Największy koncert świata

Internetowe wydanie Światowych Rekordów Guinnessa mianem najliczniejszego koncertu wszech czasów określa występ Roda Stewarta na plaży Copacabana w Brazylii. Wydarzenie to miało miejsce z 31 grudnia 1994 na 1 stycznia 1995 roku i przyciągnęło 3.500.000 widzów.

' 23 maja
Antonov An-225 Mrija

Pierwsza prezentacja duetu Antonov An-225 Mrija oraz wahadłowca Buran. An-225 to największy obecnie używany i najcięższy w historii samolot i powstał z myślą o jednym zadaniu – transporcie radzieckiego promu kosmicznego Buran. Zbudowano tylko jeden egzemplarz (budowy drugiego nigdy nie zakończono). Kiedy program Buran został anulowany już po pierwszym locie, An-225 zaczął być używany jako samolot transportowy ogólnego przeznaczenia. Odbył lot z Pragi do Taszkentu z największym komercyjnym ładunkiem o masie 247 ton. Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosi 88,40 metrów a w jego ładowni zmieściłby się cały kadłub Boeinga 737. an225-buran

' 02 Sie
Koparka Bagger 288

Gigantyczna niemiecka koparka nadkładowa Bagger 288, skonstruowana przez firmę Krupp. Ten najcięższy pojazd lądowy świata waży 13 500 ton, ma 240 metrów długości, 96 wysokości i potrafi dziennie wyrwać ziemi 240 tys. ton nakładu. Oznacza to dół głębokości 30 metrów i powierzchni boiska piłkarskiego albo 10 tys. wyładowanych po brzegi TIR-ów. Koszt zbudowania tego potwora wyniósł 100 mln dol., a same prace projektowe pochłonęły 5 lat. W ciągu 1 minuty Baggera można przemieścić od 2 do 10 metrów (co stanowi prędkość 0,1 do 0,6 km/h). Do pracy koparka potrzebuje 16,56 megawatów zewnętrznie dostarczanej energii elektrycznej.

' 11 Wrz
Mil Mi-26

Mil Mi-26. Największy jednowirnikowy i najmocniejszy śmigłowiec jaki został wprowadzony do masowej produkcji. Produkcja ZSRR. Długość śmigłowca wynosiła ok 40m a średnica wirnika 32m.

' 13 Sie
Największy ptak w historii Ziemi

Rekonstrukcja największego ptaka w historii Ziemi – Argentawisa znajdującego się w Muzeum Historii Naturalnej w Los Angeles. Rozpiętość skrzydeł ptaka to ok. 7m a waga mogła sięgać 98kg.

' 11 Paź
Maszt radiowy w Konstantynowie

Wciąganie wiechy na Warszawską Radiostację Centralną w Gąbinie (znana także jako Maszt radiowy w Konstantynowie) po jej ukończeniu. Do 1991 roku była najwyższym obiektem wzniesionym przez człowieka. Wysokość wynosiła ponad 646 metrów. Zdjęcie z okładki „Młodego Technika”. Maszt o masie 420 t i mocy nadajników 2×1000 kW, co wraz z zyskiem masztu dawało efektywną izotropową moc wypromieniowaną rzędu 3000 kW. W 2008 roku rekord wysokości został pobity przez Burdż Chalifa w Dubaju. Oficjalna ulotka radiostacji – porównanie najwyższych obiektów na świecie w 1974 roku: gabin-porownanie 8 sierpnia 1991 roku, o godz. 19.10 maszt runął w czasie prac konserwatorskich. Prace miały polegać na wymianie odciągów, które były w złym stanie technicznym. Poluzowano jedną z lin w ostatniej, piątej sekcji odciągów, zakładając i naciągając 2 liny pomocnicze. Jedna z lin pomocniczych wysunęła się z zacisków. Druga lina pomocnicza zerwała się z mocowania, nie mogąc zrównoważyć sił pozostałych lin głównych. Górna część masztu złamała się i uderzyła w podstawę. Maszt runął w ciągu kilkunastu sekund. W katastrofie nikt nie doznał uszczerbku na zdrowiu.

' 11 Paź
Mi-12

Mi-12 (Aeroflot Mil W-12) to największy na świecie prototypowy śmigłowiec, jaki kiedykolwiek wzniósł się w powietrze. Maszyna miała układ dwuwirnikowy gdzie wirniki umieszczono na wysięgnikach po bokach kadłuba. Mi-12 miał 37 m długości, 67 m rozpiętości (wysięgniki na których umieszczono wirniki) i 12,5 m wysokości. Masa pustej maszyny wynosiła 69 ton, a maksymalna masa startowa 105 ton. Napęd stanowiły 4 silniki Sołowiew D-25VF o mocy 6500 KM każdy, będące rozwinięciem jednostek zastosowanych w śmigłowcu Mi-6. Napędzały one wirniki o średnicy 35 m.
Prędkość maksymalna Mi-12 wynosiła 260 km/h, a przelotowa 240 km/h. Zasięg wynosił zaledwie 500 km, ale po zastosowaniu dodatkowych zbiorników paliwa wzrastał do 1000 km. Załogę stanowiło 6 osób – dwóch pilotów, inżynier pokładowy, elektryk, nawigator i radiooperator. W ładowni można było przewieźć 196 pasażerów lub około 30 ton ładunku. mi12-2