Największe, najdłuższe, najcięższe

Galeria zdjęć największych, najdłuższych, najcięższych samolotów, statków, pojazdów i innych rzeczy.

' 25 Lip
LeTourneau TC-497

54 kołowy elektryczny pociąg lądowy LeTourneau TC-497. Samym napędem był 6 kołowy pojazd wyposażony w 4 turbiny gazowe o łącznej mocy 4,680 KM. Jest to najdłuższy pojazd drogowy na świecie i jego długość wynosiła 174 metry. Miał on zastąpić transport kolejowy po zniszczeniu trakcji przez ZSRR.

letereneau2

' 16 Sie
Samolot rakietowy X-15A-2

Samolot rakietowy X-15A-2 odłącza się od samolotu Boeing B-52 rozpoczynając lot w którym ustanowił obowiązujący do dziś rekord prędkości samolotu załogowego – 7274 km/h (6 Ma). Silniki napędzały samolot wyłącznie przez pierwsze 80- 120 sekund lotu. Rekordowy lot został przeprowadzony przez pilota Pete’a Knight’a.

' 08 Sie
Car bomba

Car bomba lub RDS-220 – radziecka termojądrowa (wodorowa) bomba lotnicza zwana również „Zabójcą miast”. Największa jak do tej pory zdetonowana lotnicza bomba jądrowa i najsilniejszy ładunek jądrowy zdetonowany przez człowieka. W dniu 30 października 1961, specjalnie przystosowany bombowiec Tu-95W, zrzucił 27 tonową bombę z pułapu 10.500 metrów (sam spadochron na którym opadał ładunek ważył ponad 700kg) nad archipelagiem Nowa Ziemia (na Oceanie Arktycznym). Bomba eksplodowała na wysokości 4000 metrów. Kula ognia niemalże dosięgnęła powierzchni ziemi. Grzyb po eksplozji miał niemal 60 kilometrów wysokości (osiągnął wysokość mezosfery). Część skalistych wysp w epicentrum eksplozji wyparowała, a fala sejsmiczna trzykrotnie obiegła Ziemię. Radzieccy naukowcy, bojąc się skutków testu, zmniejszyli moc bomby o połowę, do ok. 55 megaton – bomba mogła bez problemu eksplodować z mocą 100 megaton. Moc tej broni była tak olbrzymia, że miasto wielkości Londynu, zostałoby zniszczone całkowicie. Ładunek ten, był tylko demonstracją siły ówczesnego Związku Radzieckiego – nigdy nie zostałaby użyty bojowo.

tsar

' 14 Lut
Paul Anderson

Paul Anderson to człowiek, który podniósł największy ciężar w historii na swoich barkach. Łączny ciężar rekordów Guinnessa ustanowionych przez Paula wynoszący 2844,02 kg, uznany jest za największy ciężar jaki kiedykolwiek podniósł człowiek. Georgia, USA. Urodził się w 1932 r. w USA. W wieku dwudziestu lat ważył już 125 kg, obwód jego szyi wynosił 54 cm, bicepsa 51 cm, klatki 127 cm, talii 106 cm, uda 84 cm, łydki 48 cm. Jego wymiary dziesięć lat później wynosiły aż o 63 cm bicepsie i 91 cm w udzie. Zwykle waga Paula Andersona oscylowała w granicach 150- 170 kg. W ciągu dnia wypijał ponad 4 litry mleka! Jego największe sukcesy sportowe to mistrzostwo olimpijskie w podnoszeniu ciężarów (wówczas był to jeszcze tzw. trójbój: rwanie – 145 kg, podrzut – 186 kg i wyciskanie – 175kg) w Melbourne w 1956 r. w wadze super ciężkiej i mistrzostwo świata w podnoszeniu ciężarów w Monachium w 1955 r. w wadze super ciężkiej. Jednak największe wyniki siłowe Paul Anderson osiągał w przysiadach, jego siła nóg była nie ludzka! W czasach, gdy rekordowe wyniki w przysiadach oscylowały w granicach 300 kg on sam wielokrotnie przy świadkach w wielu siłowniach oraz programach telewizyjnych regularnie przysiadał z ciężarem 500-530 kg. Jego rekord to 2 powtórzenia ze sztangą o wadze 545 kg! trudno powiedzieć, czy były to przysiady na tyle pełne, aby można je oficjalnie uznać za poprawnie wykonane. Jest jednak pewne, że z całą pewnością poprawnie Anderson przysiadał z ciężarem około pół tony. I to bez żadnych dodatkowych kostiumów wzmacniających, których wówczas nie było. Poniżej prezentujemy kilka rekordów Paula, wszystkie ustanowiono bez sprzętu wspomagającego.

  • Przysiad ze sztangą: 540 kg
  • Wyciskanie na ławce prostej: 285 kg
  • Martwy ciąg: 370 kg
  • Podnoszenie sztangi z ziemi, nad głowę: 185,5 kg
  • Rwanie: 150,25 kg
  • Dwubój: 190,95 kg
  • Wyciskanie wojskowe: 197 kg
  • Wyciskanie sztangi jedną ręką: 170 kg

Anderson twierdził, że przysiady są kluczem do ogólnej siły całego ciała. Podczas mistrzostw świata w podnoszeniu ciężarów w Monachium w 1955 roku wywołał spore zamieszanie wśród zawodników przysiadając 10 razy z ciężarem 320kg i to bez żadnej rozgrzewki.

' 20 Lip
Miecz dwuręczny

Miecz dwuręczny należący do Piera Gerlofsa Donia (1480–1520), zwanego też „Wielkim Pierem”. Muzeum Leeuwarden Friesland, Holandia.
Wielki Pier był fryzyjskim piratem i dowódcą powstania, znanym ze swojej ogromnej siły i, jak sama ksywka wskazuje, rozmiarów – ponad 2 m wzrostu. Źródła podają, że potrafił ściąć mieczem kilka głów naraz i zaginał monety dwoma palcami. Sam miecz ma długość 2,15 m i waży ok. 6,6 kg i jest to największy znany miecz używany do walki.

miecz-donia-2

' 06 Lip
Hughes XH-17

Hughes XH-17 nazywany „latającym dźwigiem”. Maksymalna całkowita masa startowa wynosiła 23 tony. Miał największy wirnik wykorzystywany w lotnictwie – 39.62 m – do dziś rekord nie został pobity. xh17-2

' 25 Wrz
Rekord świata w skoku na koniu przez przeszkodę

Najwyższy skok na koniu ustanowił Alberto Larraguibel. Dosiadając konia o imieniu Hauso, pokonał przeszkodę wysokości 247 cm,  za co został wpisany do Księgi Rekordów Guinessa.

' 03 Mar
Hughes H-4 Hercules

Hughes H-4 Hercules to największy w historii samolot konstrukcji drewnianej (głównie z drewna brzozowego) podczas swojego jedynego lotu. Kadłub tego drewnianego cuda miał długość 66 metrów, a samolot napędzało 8 silników Pratt & Whitney R-4360 o mocy 3000 KM każdy – łącznie dawało to prawie 29 tys. KM i pojemność skokową 571500 cm sześciennych. Do dzisiaj jest to rekord w kategorii silników tłokowych zamontowanych na jednym płatowcu. Masa startowa załadowanego samolotu miała sięgać 180 ton, z czego ponad 50 przypadało na paliwo. h4-huges Problem polegał na tym, że H-4 Hercules okazał się nielotem. Gdy 2 listopada 1947 roku przystąpiono do testów, samolot wykonał tylko jeden lot na odległość zaledwie 1,6 kilometra, unosząc się nad wodę na około 20 metrów. huges-h4

' 12 Mar
Największa lokomotywa parowa

Największa lokomotywa parowa na świecie – Big Boy z serii 4000. Przyznawany parowozowi tytuł największej tego typu maszyny na świecie okazuje się kwestią kontrowersyjną – istniały maszyny zarówno cięższe, jak i silniejsze. Jednak, pominąwszy tender (wagon do przewozu węgla), „Big Boy” był parowozem najdłuższym (ponad 26 metrów, z tenderem aż 40 metrów), a po kompletnym załadunku paliwa i wody – najcięższym, 567 ton – choć znowu odjąwszy masę tendra otrzymalibyśmy pojazd lżejszy od niektórych parowozów. Parowozy „Big Boy” zaprojektowane były do stabilnej jazdy z prędkością około 130 km/h. Moc znamionowa ~6200KM. Lokomotywy używane były to ciągnięcia ładunków w górach pomiędzy Green River, Wyoming, Utah i Ogden. Łącznie w latach 1941-1944 zbudowano 25 lokomotyw tego typu, oznaczonych numerami 4000-4024 – koszt jednej lokomotywy wynosił 265 000 dolarów (współcześnie około 4,26 mln dolarów). Po wojnie intensywnie eksploatowane Big Boye zaczęły jednak tracić na znaczeniu z powodu rosnących kosztów eksploatacji, zwłaszcza remontów oraz cen węgla.

' 08 Paź
MS Wilhelm Gustloff

Statek MS Wilhelm Gustloff stojący w porcie w Gdyni na 3 lata przed największą katastrofą morską w historii. W wyniku ofensywy sowieckiej i podczas wycofywania się Niemców z Polski statek jako transportowiec został użyty do ewakuacji niemieckiej ludności i zdrowych oraz rannych żołnierzy z Gdyni przed nacierającymi wojskami radzieckimi (Operacja Hannibal). Do tragedii statku i jego pasażerów doszło na wysokości Łeby. O godz. 21.16 w okolicę dziobową Gustloffa trafiła pierwsza torpeda, wystrzelona z sowieckiej łodzi podwodnej S-13, dowodzonej przez kapitana Aleksandra Marinesko. Chwilę później druga wbiła się w śródokręcie, a trzecia w maszynownię. Ilu dokładnie ludzi zabrał ze sobą na dno Wilhelm Gustloff – nie wiadomo. Najniższe szacunki mówią o 5 tys. pasażerów. Niektóre źródła podają dokładną liczbę 9343 ofiar, niewykluczone jednak, że nawet i ta szokująca liczba może być zaniżona. Według najnowszych badań archiwalnych, jakie przeprowadzono w Niemczech, całkowita liczba ofiar zatopienia Wilhelma Gustloffa mogła wynosić nawet ponad 10 tys. osób. Dla porównania w katastrofie RMS Titanic zginęło 1500 osób.