Największe, najdłuższe, najcięższe

Galeria zdjęć największych, najdłuższych, najcięższych samolotów, statków, pojazdów i innych rzeczy.

' 08 Sty
Adolf Hitler ogląda największe działo Schwerer Gustav

Adolf Hitler ogląda działo Schwerer Gustav. Jest to działo o największym kalibrze (800mm) biorącym udział w walce. Było ono prezentem od Gustava Kruppa dla Adolfa Hitlera, który w dowód wdzięczności i na cześć Gustava Kruppa nadał działu nazwę Gustav. Armata kolejowa Gustav była gigantycznym stalowym monstrum. Do transportu musiało być ono rozkładane przy pomocy dźwigów kolejowych, co, podobnie jak składanie w całość, trwało około 6 tygodni. Do doprowadzenia do gotowości bojowej potrzebowało czterech torów – dwóch wewnętrznych dla samego działa (musiały być one równoległe) i dwóch zewnętrznych dla dźwigów kolejowych, które były niezbędne podczas jego montażu. Montaż wymagał zaangażowania około 1400 osób – robotników, techników, wartowników. Maksymalna donośność: 47-50 km, masa pocisku: 4800 kg i 7100 kg.

' 22 Sie
Messerschmitt Me 323 Gigant

Niemiecki Messerschmitt Me 323 Gigant – największy wojskowy samolot transportowy w czasie wojny. Powstał gdy po skonstruowaniu ciężkiego szybowca Me 321 Gigant okazało się, że III Rzesza nie dysponuje odpowiednią ilością samolotów do jego holowania. Do szybowca dołączono 6 silników (rzędowe jednostki Junker Jumo 211R o mocy 1480 KM każdy) i tak powstał samolot transportowy – przez niektórych klasyfikowany jako motoszybowiec. Poniżej wyładunek gąsienicowego pojazdu opancerzonego. Mierzył 28,5 metra długości oraz ponad 10 metrów wysokości, a całość ważyła 27 ton. Skrzydła o powierzchni nośnej 300 m2 miały rozpiętość aż 55 metrów. Miał on 5 krotnie większy udźwig od standardowego samolotu transportowego Luftwaffe – Junkers Ju 52. Był zdolny do przeniesienia około 20 ton ładunku. Najczęściej stosowanymi konfiguracjami ładunku były : armata przeciwlotnicza Flak 8,8 cm z półgąsienicowym ciągnikiem lub ciężarówka z przyczepą lub 52 beczki paliwa o pojemności 250 dm3 każda lub 130 wyekwipowanych żołnierzy, ewentualnie 60 rannych na noszach. Łącznie zbudowanych zostało 201 egz. Me-323 wszystkich wersji. Ze względu na zastosowane w jego konstrukcji materiały oraz na duży udźwig był to najtańszy i najbardziej ekonomiczny samolot transportowy Luftwaffe. Ich kariera nie była jednak zbyt długa. Pod koniec wojny Niemcy nie dysponowali już ani jedną sztuką tego samolotu. Większość z nich została bowiem zestrzelona przez aliantów.

' 08 Kwi
Flagowy pancernik w Japońskiej Cesarskiej Marynarce Wojennej

Flagowy pancernik w Japońskiej Cesarskiej Marynarce Wojennej „Yamato”. Wraz z bliźniaczym „Musashi”, były największymi pancernikami, jakie kiedykolwiek zbudowano.

' 14 Lis
Bluey

Bluey jest uznawany za najdłużej żyjącego psa na świecie. Według wpisu w księdze rekordów Guinnessa, Bluey strzegł owiec i bydła swego właściciela przez prawie 30 lat.

' 04 Wrz
ORP Gryf

ORP Gryf uznawany jest za największy okręt bojowy II RP ze względu na swoją wyporność. „Gryf” miał raptem 103,2 metra długości, podczas gdy „Grom” i „Błyskawica” po 114, a znacznie mniejsze „Wicher” i „Burza” po 107 m. „Gryf” miał jednak 2227 ton wyporności standardowej, podczas gdy „Grom” tylko 1975. Projektanci zdecydowali się na zastosowanie do napędu silników wysokoprężnych. Były to dwa ośmiocylindrowe silniki Sulzer 8SD48 o mocy 3000 KM każdy, produkcji szwajcarskiej. Poruszały one dwiema czterołopatowymi wolnobieżnymi śrubami napędowymi, pozwalając na osiągnięcie prędkości maksymalnej 20 węzłów – co było jego zdecydowaną piętą achillesową. gryf-wrak 1. września po kilku atakach lotniczych i ostrzale artyleryjskim niemieckich niszczycieli został osadzony na dnie portu wojennego Hel. 3. września został zbombardowany przez niemieckie lotnictwo i strawiony przez ogień. Kilka dział wymontowano i użyto do obrony Helu. Po wojnie wrak używano jako cel artyleryjski i w końcu pocięto na złom.

' 03 Lut
Robert Wadlow

Robert Wadlow ze swoją rodziną. Był to najwyższy człowiek jaki kiedykolwiek żył na świecie. Podczas narodzin ważył niespełna cztery kilogramy. W wieku sześciu miesięcy osiągnął wagę trzynastu i pół kilograma, zaś po roku – trzydziestu kilogramów. W 5 roku życia mierzył 155 cm wzrostu, w trzeciej klasie szkoły podstawowej przerósł nauczyciela. Gdy miał 13 lat, mierzył już 224 cm. Już w wieku 18 lat urósł do 254 cm. W wieku 22 lat, przed śmiercią, osiągnął wzrost 272 cm i wagę 222 kg. Zmarł w wieku 22 lat.

' 10 Wrz
Brookie

Brooklyn Supreme „Brookie” (na zdjęciu) – uznany za największego sfotografowanego konia. Ważył 1500 kg a jego wysokość w kłębie 1,98 metra. Największym zarejestrowanym koniem był jednak Sampson (Mammoth) mierzący w kłębie 2,2 metra i wadze 1550 kg. Nie został on jednak sfotografowany.

' 10 Cze
Bugatti Type 41

Oto chyba jeden z najwspanialszych samochodów wszech czasów – Bugatti Type 41 Royale. Był to samochód produkowany seryjnie z największą pojemnością silnika (12.7l). Jak sama nazwa wskazuje, pojazd był przeznaczony tylko i wyłącznie dla największych tego świata. Royale został wyprodukowany zaledwie w sześciu egzemplarzach a tylko trzy sprzedano. W tych 6 samochodach identyczne było tylko podwozie, silnik, układ przeniesienia napędu i kształt przodu. Natomiast kabina i wnętrze było budowane według szczegółowych żądań klienta. Poniżej Jean Bugatti wraz ze swoim samochodem Bugatti Royale „Esders” Roadster. jean-bugatti Pierwsze co zwraca uwagę, to wymiary. Długość maszyny to 6,4 metra a rozstaw osi wynosi 430 cm, tyle co długość sporego auta kompaktowego. Masa, w zależności od egzemplarza wahała się w granicach 2900-3200 kg. Najbardziej niesamowity jest jednak silnik, który potrafił rozpędzić tą maszynę do prędkości maksymalnej wynoszącej 160 km/h (przyspieszenie do „setki” wynosiło 18 sekund). Osiem cylindrów w jednym rzędzie, 12,8 litra pojemności i moc ponad 300 koni mechanicznych. Każdy cylinder mierzy 13 cm średnicy, co umożliwiło zastosowanie 3 zaworów na cylinder, obsługiwanych przez pojedynczy wałek rozrządu. Potężny silnik wyposażono w tylko jeden gaźnik. Moc 300 koni była osiągana przy zaledwie 1800 obrotach na minutę. Fabryka Bugatti wyprodukowała więcej silników, które później zostały wykorzystywane w lokomotywach francuskiej kolei. royale2

' 13 Kwi
Największy omlet

Kobieta rozpuszczająca bekon (stojąc na nim) na ogromnej patelni podczas bicia rekordu na największy omlet. Zużyto w tym celu 7200 jaj. Szwecja.

' 11 Cze
K-Wagen

K-Wagen to największy czołg I Wojny Światowej – na zdjęciu w hali produkcyjnej. Analizując dostępne informacje i zdjęcia historycy zauważyli, że K-Wagen znacząco różnił się od pierwotnych planów. Czołg był większy, miał potężniejsze uzbrojenie składające się z aż 4 armat kalibru 77mm i 7 karabinów maszynowych. Aby obsłużyć takie uzbrojenie, potrzebna była załoga licząca 27 osób. Według dostępnych danych masa całego pojazdu wynosiła 150 ton. Czołg można było rozłożyć na 4 części – podwozie, kadłub oraz dwie gondole boczne. Napęd stanowiły prawdopodobnie dwa silniki lotnicze Daimlera o mocy 600 KM każdy. Przy dobrych wiatrach K-Wagen mógłby osiągnąć dzięki nim prędkość maksymalną około 7,5 km/h i marszową około 2-4 km/h. Według planów czołg miał 13 m długości, kadłub miał 3 m szerokości, a wraz z gondolami aż 6 m, natomiast wysokość pojazdu wynosiła aż 2,8 m. Niestety nie wiadomo jak K-Wagen spisywałby się na froncie. Czołgi nigdy nie wyjechały o własnych siłach z fabryki.

' 05 Lut
Samochód o największej pojemności silnika Fiat s76

Samochód o największej pojemności silnika jaki kiedykolwiek zbudowano (nie uwzględniając silników lotniczych) Fiat S76. Wyposażony był w silnik o pojemności 28,3l oraz i mocy około 300 koni mechanicznych. Dwublokowy motor miał zaledwie cztery cylindry, a każdy z nich był „obsługiwany” przez trzy świece zapłonowe. Napęd przekazywany był za pomocą łańcucha i czterobiegowej skrzyni przekładniowej. fiats76 Montowany w tym pojeździe silnik był tak ogromny, że zajmował prawie całą długość rozstawu osi (2,7 m). Maska zaś została wysklepiona tak wysoko, że kierowca miał problemy z widocznością i podczas jazdy musiał się wychylać na boki. Model S76 został wyprodukowany prawdopodobnie w zaledwie dwóch egzemplarzach, przeznaczonych wyłącznie na tory wyścigowe i do bicia rekordów prędkości. Za jego kierownicą zasiadali najlepsi ówcześni rajdowcy: Felice Nazzaro, Antonio Fagnano, czy zdobywca wielu tytułów Pietro Bordino. W kwietniu 1912 roku w Long Island pada długo oczekiwany przez włoskiego producenta rekord. Fiat S76, znany później jako Fiat 300 KM Record osiągnął prędkość na poziomie 290 km/h zyskując przydomek „Bestia z Turynu”.

' 29 Lip
SV Preussen

Za największy żaglowiec w historii uznaje się niemieckiego windjammera o nazwie Preussen. Miał aż 5 masztów i nie posiadał żadnego napędu pomocniczego. Projekt żaglowca przygotował Carl H. Laeisz. Niestety konstruktor zmarł jeszcze zanim rozpoczęto budowę jednostki. Preussen można sklasyfikować jako masowiec ponieważ od początku projektowany był tylko i wyłącznie do transportu towarów. Żaglowiec miał stalowy kadłub o długości 134 m (długość całej jednostki to 147 m) i wyporność 11 330 ton. Tonaż wynosiło nieco ponad 5000 BRT. Załoga składała się z 45-49 marynarzy. Zamówienie na jednostkę złożono w listopadzie 1900 roku, a stępę położono w sierpniu 1901 roku. Wodowanie nastąpiło 7 maja 1902 roku a do służby Preussen wszedł 10 lipca 1902 roku. W swój dziewiczy rejs wyruszył 31 lipca. Koszt budowy wyniósł około 300 000 dolarów (współcześnie około 8,5 mln dolarów).

praussen2