Niesamowite pociągi

Zdjęcia niesamowitych pociągów z lat 30-tych i 40-tych XX wieku.

' 12 Mar
Największa lokomotywa parowa

Największa lokomotywa parowa na świecie – Big Boy z serii 4000. Przyznawany parowozowi tytuł największej tego typu maszyny na świecie okazuje się kwestią kontrowersyjną – istniały maszyny zarówno cięższe, jak i silniejsze. Jednak, pominąwszy tender (wagon do przewozu węgla), „Big Boy” był parowozem najdłuższym (ponad 26 metrów, z tenderem aż 40 metrów), a po kompletnym załadunku paliwa i wody – najcięższym, 567 ton – choć znowu odjąwszy masę tendra otrzymalibyśmy pojazd lżejszy od niektórych parowozów. Parowozy „Big Boy” zaprojektowane były do stabilnej jazdy z prędkością około 130 km/h. Moc znamionowa ~6200KM. Lokomotywy używane były to ciągnięcia ładunków w górach pomiędzy Green River, Wyoming, Utah i Ogden. Łącznie w latach 1941-1944 zbudowano 25 lokomotyw tego typu, oznaczonych numerami 4000-4024 – koszt jednej lokomotywy wynosił 265 000 dolarów (współcześnie około 4,26 mln dolarów). Po wojnie intensywnie eksploatowane Big Boye zaczęły jednak tracić na znaczeniu z powodu rosnących kosztów eksploatacji, zwłaszcza remontów oraz cen węgla.

' 13 Cze
Parowóz Pm36-1

Parowóz Pm36-1 należący do PKP wyposażony w innowacyjną i bardzo nowoczesną otulinę aerodynamiczną zaprojektowaną w Politechnice Warszawskiej Instytucie Aerodynamiki. Pm36-1 zaprojektowany został w 1936 r. Mógł jechać z prędkością 140 km/h. Przeznaczony był przede wszystkim do prowadzenia pociągów pospiesznych ze średnimi prędkościami 100-120 km/h. Była to zdecydowanie nowinka techniczna gdyż istniejąca wówczas w Polsce sieć kolejowa była przystosowana do jazdy z prędkością poniżej 100 km/h. Pm36-1 miał bardzo nowoczesny kształt i aerodynamiczną otulinę. Ciśnienie pary w kotle osiągało 18 atmosfer i parowóz osiągał moc 1800 KM. parowoz-pm36 Do września 1939 roku Pm36-1 pracował dla PKP. Następnie wykorzystywany przez niemieckie władze okupacyjne, do 1942 roku ciągnął pociągi pospieszne na liniach Warszawa–Kraków i Warszawa–Łódź. W tym właśnie roku został zabrany do Rzeszy Niemieckiej, gdzie poddano go różnym próbom i badaniom, a następnie prawdopodobnie trafił na złom. Prawdopodobnie, gdyż legenda głosi, że jeszcze długo był używany w ZSSR.

Parowóz został wystawiony na Międzynarodowej Wystawie Sztuki i techniki w Paryżu w 1937r i tam nagrodzony złotym medalem.

' 05 Mar
The Schienenzeppelin

Schienenzeppelin to zaprojektowany przez Franza Kruckenberga Schienenzeppelin szynowy pociąg napędzany śmigłem. Pokonał 257-kilometrową linię kolejową między dworcami Hamburg-Bergedorf i Lehrter w Berlinie w 98 minut. Schienenzeppelin na odcinku z Karstadt do Wittenbergi jechał z maksymalną prędkością 230,2 kilometrów na godzinę ustanawiając rekord świata prędkości pojazdów szynowych. schienenzeppelin-przod Oryginalnie ta lekka 20 tonowa konstrukcja napędzana była silnikiem dwoma połączonymi 6 cylindrowymi silnikami BMW IV. W późniejszym czasie zastąpiono go pojedynczym silnikiem BMW V12 o pojemność 46l i mocy 600KM – wykorzystywanych także w lekkich bombowcach Luftwaffe. smiglo-pociag Mimo osiągania zawrotnych prędkości, Schienenzeppelin nie zyskał popularności głównie za sprawą licznych problemów technicznych i uwag związanych z bezpieczeństwem. Olbrzymie śmigło zamontowane z tyłu nie było niczym osłonięte, dodatkowo podczas jazdy pod górę, nie dawało wystarczającego ciągu, aby pociąg mógł pokonać wzniesienie. Kolejną istotną wadą był brak możliwości podczepienia dodatkowych wagonów i tym samym mała pojemność.

' 16 Wrz
Railplane połączenie pociągu i samolotu

Railplane miał łączyć cechy pociągu i samolotu. Jego pomysłodawcą był szkocki inżynier i wynalazca George Benni. Railplane był wyposażony w śmigła lotnicze napędzane silnikiem spalinowym lub elektrycznym. Pociąg rozwijać miał 120 mil na godzinę, czyli około 192 km/h, co jednak nie zostało udowodnione ze względu na brak funduszy. Wagon miał kształt cygara oraz bogato wyposażone, komfortowe wnętrze z dywanami, lampami stołowymi i firankami w oknach. Podwieszony był do szyny znajdującej się na górze, ale wykorzystywał także specjalną prowadnicę na dole. Jego konstrukcja była niezwykle lekka, co miało znaczenie ze względu na podwieszenie i napęd pojazdu. Bennie wierzył, że proponowany przez niego system jest tańszy od budowy tradycyjnych linii kolejowych. System nie wymagał bowiem budowy mostów, wiaduktów, nasypów, przekopów i tuneli. Umożliwić miał rozdzielenie szybszego ruchu pasażerskiego i wolniejszego towarowego. Słabość systemu stanowiłby skrzyżowania linii. Jako możliwe trasy dla niezwykłego pociągu proponowano m.in. odcinek Edyburg – Glasgow, Londyn – Essex, a nawet część systemu kolejowo – wodnosamolotowego między Anglią i Francją. Odcinek testowy z pociągiem stał się celem wycieczek inżynierów i ciekawskich z całego świata. Prasa obszernie rozpisywała się o projekcie. Projektantowi nie udało mi się nigdy uzyskać finansowego wsparcia dla swojego projektu. Nie znalazł inwestora mimo zainwestowania w prototyp ogromnych ilości własnych pieniędzy, przez co zresztą zbankrutował w 1937 roku.

' 18 maja
Brennan’s Monorail

Niemiecka kolej jednoszynowa zaprojektowany przez Louisa Brenanna i Augusta Scherla. Pojazd utrzymywany jest w pionie dzięki zamontowanemu żyroskopowi. Pojazd napędzany był silnikiem spalinowym o mocy 20KM i osiągał prędkość 35 km/h. Wybuch pierwszej wojny światowej zatrzymał jednak rozwój większości projektów na długie lata. mono