Niesamowite pociągi

Zdjęcia niesamowitych pociągów z lat 30-tych i 40-tych XX wieku.

' 12 Mar
Największa lokomotywa parowa

Największa lokomotywa parowa na świecie – Big Boy z serii 4000. Przyznawany parowozowi tytuł największej tego typu maszyny na świecie okazuje się kwestią kontrowersyjną – istniały maszyny zarówno cięższe, jak i silniejsze. Jednak, pominąwszy tender (wagon do przewozu węgla), „Big Boy” był parowozem najdłuższym (ponad 26 metrów, z tenderem aż 40 metrów), a po kompletnym załadunku paliwa i wody – najcięższym, 567 ton – choć znowu odjąwszy masę tendra otrzymalibyśmy pojazd lżejszy od niektórych parowozów. Parowozy „Big Boy” zaprojektowane były do stabilnej jazdy z prędkością około 130 km/h. Moc znamionowa ~6200KM. Lokomotywy używane były to ciągnięcia ładunków w górach pomiędzy Green River, Wyoming, Utah i Ogden. Łącznie w latach 1941-1944 zbudowano 25 lokomotyw tego typu, oznaczonych numerami 4000-4024 – koszt jednej lokomotywy wynosił 265 000 dolarów (współcześnie około 4,26 mln dolarów). Po wojnie intensywnie eksploatowane Big Boye zaczęły jednak tracić na znaczeniu z powodu rosnących kosztów eksploatacji, zwłaszcza remontów oraz cen węgla.

' 13 Cze
Parowóz Pm36-1

Parowóz Pm36-1 należący do PKP wyposażony w innowacyjną i bardzo nowoczesną otulinę aerodynamiczną zaprojektowaną w Politechnice Warszawskiej Instytucie Aerodynamiki. Pm36-1 zaprojektowany został w 1936 r. Mógł jechać z prędkością 140 km/h. Przeznaczony był przede wszystkim do prowadzenia pociągów pospiesznych ze średnimi prędkościami 100-120 km/h. Była to zdecydowanie nowinka techniczna gdyż istniejąca wówczas w Polsce sieć kolejowa była przystosowana do jazdy z prędkością poniżej 100 km/h. Pm36-1 miał bardzo nowoczesny kształt i aerodynamiczną otulinę. Ciśnienie pary w kotle osiągało 18 atmosfer i parowóz osiągał moc 1800 KM. parowoz-pm36 Do września 1939 roku Pm36-1 pracował dla PKP. Następnie wykorzystywany przez niemieckie władze okupacyjne, do 1942 roku ciągnął pociągi pospieszne na liniach Warszawa–Kraków i Warszawa–Łódź. W tym właśnie roku został zabrany do Rzeszy Niemieckiej, gdzie poddano go różnym próbom i badaniom, a następnie prawdopodobnie trafił na złom. Prawdopodobnie, gdyż legenda głosi, że jeszcze długo był używany w ZSSR.

Parowóz został wystawiony na Międzynarodowej Wystawie Sztuki i techniki w Paryżu w 1937r i tam nagrodzony złotym medalem.

' 05 Mar
The Schienenzeppelin

Schienenzeppelin to zaprojektowany przez Franza Kruckenberga Schienenzeppelin szynowy pociąg napędzany śmigłem. Pokonał 257-kilometrową linię kolejową między dworcami Hamburg-Bergedorf i Lehrter w Berlinie w 98 minut. Schienenzeppelin na odcinku z Karstadt do Wittenbergi jechał z maksymalną prędkością 230,2 kilometrów na godzinę ustanawiając rekord świata prędkości pojazdów szynowych. schienenzeppelin-przod Oryginalnie ta lekka 20 tonowa konstrukcja napędzana była silnikiem dwoma połączonymi 6 cylindrowymi silnikami BMW IV. W późniejszym czasie zastąpiono go pojedynczym silnikiem BMW V12 o pojemność 46l i mocy 600KM – wykorzystywanych także w lekkich bombowcach Luftwaffe. smiglo-pociag Mimo osiągania zawrotnych prędkości, Schienenzeppelin nie zyskał popularności głównie za sprawą licznych problemów technicznych i uwag związanych z bezpieczeństwem. Olbrzymie śmigło zamontowane z tyłu nie było niczym osłonięte, dodatkowo podczas jazdy pod górę, nie dawało wystarczającego ciągu, aby pociąg mógł pokonać wzniesienie. Kolejną istotną wadą był brak możliwości podczepienia dodatkowych wagonów i tym samym mała pojemność.

' 16 Wrz
Railplane – połączenie pociągu i samolotu

Railplane miał łączyć cechy pociągu i samolotu. Jego pomysłodawcą był szkocki inżynier i wynalazca George Benni.

Railplane był wyposażony w śmigła lotnicze napędzane silnikiem spalinowym lub elektrycznym. Pociąg rozwijać miał 120 mili na godzinę, czyli około 192 km/h, co jednak nie zostało udowodnione ze względu na brak funduszy.

Bennie wierzył, że proponowany przez niego system jest tańszy od budowy tradycyjnych linii kolejowych. System nie wymagał bowiem budowy mostów, wiaduktów, nasypów, przekopów i tuneli. Umożliwić miał rozdzielenie szybszego ruchu pasażerskiego i wolniejszego towarowego. Słabość systemu stanowiłby skrzyżowania linii.

Jako możliwe trasy dla niezwykłego pociągu proponowano m.in. odcinek Edyburg – Glasgow, Londyn – Essex, a nawet część systemu kolejowo – wodnosamolotowego między Anglią i Francją.

Odcinek testowy z pociągiem stał się celem wycieczek inżynierów i ciekawskich z całego świata. Prasa obszernie rozpisywała się o projekcie.

Projektantowi nie udało mi się nigdy uzyskać finansowego wsparcia dla swojego projektu. Nie znalazł inwestora mimo zainwestowania w prototyp ogromnych ilości własnych pieniędzy, przez co zresztą zbankrutował w 1937 roku.

' 18 maja
Brennan’s Monorail

Niemiecka kolej jednoszynowa zaprojektowany przez Louisa Brenanna i Augusta Scherla. Pojazd utrzymywany jest w pionie dzięki zamontowanemu żyroskopowi. Pojazd napędzany był silnikiem spalinowym o mocy 20KM i osiągał prędkość 35 km/h. Wybuch pierwszej wojny światowej zatrzymał jednak rozwój większości projektów na długie lata. mono