Piękne polskie jednoślady

Galeria zdjęć najpiękniejszych polskich motocykli i skuterów.

' 19 Lip
SKM 1/250

Motocykl sportowy SKM 1/250 (Stołeczny Klub Motorowy) skonstruowany przez polskiego inżyniera Władysława Kwasa. Koła od MZ ETZ 250 – obręcze miały szerokość 1,85 cala. Na świecie w 250 stosowano już szersze felgi, więc SKM miał z przodu tylną oponę od 125, a z tyłu przednią od 250. Posiadał silnik motocrossowy CZ 513 o pojemności 250 cm3 i mocy 35KM przy 7.800 obr/min. Poniżej szczęśliwy konstruktor Włodzimierz Kwas z wreszcie ukończoną pierwszą partią SKM-ów 1/250. skm250 Niżej SKM-y na ulicach Warszawy. Przed startem do jednego z ostatnich ulicznych wyścigów w Polsce – trasa Wybrzeże Gdańskie, Sanguszki, Zakroczymska, R. Krajewskiego. Od lewej – Piotr Gronczewski, Andrzej Szymański, Włodzimierz Kwas, Tomasz Dawidowicz, Artur Wajda. Ostatni wyścig na trasie ulicznej odbył się w 1993 roku w Białymstoku.skm-wawa

' 16 Kwi
Wueska 50

Polski prototypowy motocykl Wueska 50. Sam model tej WSK to nic innego jak odnowiona konstrukcja Motorynki, z silnikiem firmy Romet i zmienioną ciekawszą stylistyką nadwozia.

' 02 Paź
Romet 760 Polo

Romet 760 Polo był jednym z modeli nowej rodziny motorowerów 700 produkowanych przez Zakłady Romet w Bydgoszczy. Zastosowano w nim nowy zespół napędowy serii 017 o mocy 1,7 kM i poprawionej elastyczności. Zastosowano również nowy widelec przedni – teleskopowy.Jest to w zasadzie motorower model 750 Pegaz ze zmodernizowaną sylwetką która miała nawiązywać do rowerów do gry w polo. Zyskał przez to nową wydłyżoną kierownicę, nowy wydłużony bak pomiędzy kierownicą a siodłem. Siodło uzyskało nowy kształt w raz z metalowym oparciem.

' 03 Paź
Komar 2361 Sport

Komar 2361 Sport w odróżnieniu od modelu 2360 miał juz zbiornik paliwa krajowej produkcji oraz niską kierownicę o innym kształcie. W początkowym okresie stosowane były zbiorniki paliwa z przetłoczeniem na ramę, oraz metalową lampę przednią. Silnik: Typu S-38ZB4 o mocy 1,4 KM przy 4000 obr/ min i stopniu sprężania 6,5. Maksymalny moment napędowy to 2,8 Nm przy 2750 obr. min.

' 16 Cze
WSK MW 21

Wyścigowa wersja polskiego motocykla WSK MW 21 przystosowanego do wyścigów W-2Bx. Powstało kilkanaście egzemplarzy na zamówienie klubów sportowych do wyścigów Formuły B. Nadwozie z laminatów, podwozie zmodyfikowane z modelu M21, kola MZ z wyścigowymi oponami Dunlop Racing, silnik W2 o zwiększonym stopniu sprężania, zmienione przełożenia skrzyni biegów, moc około 20KM. Był to pierwszy polski motocykl gdzie zastosowano hamulec tarczowy. W zależności od zastosowanych przełożeń motocykl mógł osiągać nawet powyżej 170 km/h.

' 24 Lip
Beczka Śmierci

Motocykl zbudowany w 2 egzemplarzach do jazdy w tzw. Beczce Śmierci, zwanej u nas „Ścianą Emocji”, na bazie ramy M06, zawieszenia przedniego z WSK MR15 Sarenka, zbiornika i tylnej części z wyścigowej Formuły A i silnika W2, na zamówienie Bogdana Jaświłko.

' 16 maja
M57 Motanna

Prototyp skutera M57 Motanna wykonanego przez WSK Świdnik . M57 wyróżniała się samonośną, spawaną z wytłoczek konstrukcją nadwozia. Silnik podobnie jak przednie zawieszenie zaczerpnięto z Lambretty. Jednostka o poj. 125 ccm generowała moc ok. 8 KM. Prędkość maksymalna miała wynosić ok. 80 km/h, a spalanie kształtować się poniżej 3 l/100 km. Niestety decyzją ministerstwa nakazano nagłe przerwanie prac projektowych.

' 22 Lip
WFM OSA

Świat Motocykli jako pierwszy prezentuje (zostały odkryte trzystustronicowe obliczenia głównego konstruktora Władysława Sochowskiego) nieznany dotychczas nieoznaczony prototyp wykonany w WFM na bazie Osy M52. Zaawansowane obliczenia ramy i zawieszenia świadczą, że zapał konstruktorów WFM nie zaniknął wraz z ogłoszeniem decyzji o zakończeniu produkcji.

' 18 maja
WSK M06B1

Polski motocykl WSK M06B1, produkowany przez Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku. Posiadał silnik – dwusuwowy S01Z3A, chłodzony powietrzem o pojemności 123 cm³ i mocy 7,3 KM.

' 01 Paź
SFM M14 Iskra

Motocykl SFM M14 projektu Józefa Kandefera. Opracowany w Szczecińskiej Fabryce Motocykli model motocykla turystycznego, mającego być następcą popularnego „Junaka”. Posiadał dwucylindrowy silnik o pojemności 350 cm³ i mocy 21 KM/6000 obr./min – 26 KM/7000 obr./min. Kształt owiewek, które zakrywały sporą część motocykla, miał pomóc w uzyskaniu maksymalnej prędkości na poziomie nawet 140 km/h. Niektóre elementy, takie jak kształty komór spalania, przypominały konstrukcje stosowane później w Hondzie. Mimo że w 1964 roku były gotowe już dwa silniki, do testów nigdy nie doszło. Ze względu na dramatyczny spadek popytu na „Junaki” pracę nad prototypem przerwano.