Niezwykłe maszyny latające

Galeria zdjęć niezwykłych samolotów i innych maszyn latających XX wieku.

' 23 maja
Antonov An-225 Mrija

Pierwsza prezentacja duetu Antonov An-225 Mrija oraz wahadłowca Buran. An-225 to największy obecnie używany i najcięższy w historii samolot i powstał z myślą o jednym zadaniu – transporcie radzieckiego promu kosmicznego Buran. Zbudowano tylko jeden egzemplarz (budowy drugiego nigdy nie zakończono). Kiedy program Buran został anulowany już po pierwszym locie, An-225 zaczął być używany jako samolot transportowy ogólnego przeznaczenia. Odbył lot z Pragi do Taszkentu z największym komercyjnym ładunkiem o masie 247 ton. Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosi 88,40 metrów a w jego ładowni zmieściłby się cały kadłub Boeinga 737. an225-buran

' 29 Kwi
Ekranoplan klasy Łuń

Sowiecki Ekranoplan MD-160 klasy Łuń podczas pierwszych testów. Idea budowy ekranoplanów była prosta. Maszyny tego typu mogły poruszać się z prędkościami zbliżonymi do samolotów, ale równocześnie mogły zabrać znacznie większy ładunek. Dodatkowo, operując zaledwie kilka metrów nad powierzchnią wody, mogły unikać wykrycia przez radary. Łuń miał 83,8 m długości, a rozpiętość skrzydeł wynosił 44 m. Masa maszyny to 286 ton, a maksymalna masa startowa wynosiła 380 ton. Napęd stanowiło 8 silników turbowentylatorowych Kuzniecow NK-87, pozwalających na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 550 km/h i przelotowej około 450 km/h. Zasięg ekranoplanu wynosi 2000 km. ekranoplan Ekranoplany wykorzystywały efekt przypowierzchniowy, polegający na tym, że skrzydła pojazdu lecącego nad ziemią lub wodą, w odległości równej w przybliżeniu połowie długości skrzydła, wytwarzają większą siłę nośną niż podczas lotu na większej wysokości. Uzbrojony był w trzy wyrzutnie rakiet 3M80 Moskit (wystrzał z nich widoczny poniżej). Rakiety tego typu lecą z prędkością Mach 3 na wysokości 20 metrów i mają zasięg około 120 km. Mogły być uzbrojone w głowice atomowe. ekranoplan-strzal Jedyny ukończony egzemplarz Łunia po wycofaniu ze służby niszczeje w Kaspijsku – rosyjskim (Republika Dagestanu) porcie nad Morzem Kaspijskim.

' 14 maja
Tacit Blue

Northrop Tacit Blue amerykański samolot eksperymentalny wykorzystywany do prac badawczo-rozwojowych w programie bombowca Northrop B-2 Spirit. Był to pierwszy samolot o spłaszczonym kadłubie posiadającym skrzydła o obrysie trapezowym i motylkowe usterzenie ogonowe o obrysie prostokątnym. Napędzany jest dwoma silnikami turbowentylatorowymi Allied-Signal (Garrett) ATF3-6. tacit-blue2

' 12 Paź
Bartini Beriev VVA-14

Bartini Beriev VVA-14 – radziecki samolot amfibia pionowego startu. Zaprojektowany aby możliwe było wystartowanie z wody oraz przebycie dużego dystansu (max 2,450 km) z bardzo dużą prędkością (max 760 km/h). Nigdy nie rozpoczęto jego produkcji, powstały jedynie dwa prototypy, które podlegały ciągłym modyfikacjom. Obecnie jest to jeden z najdziwniejszych eksponatów w Muzeum Sił Lotniczych Federacji Rosyjskiej w Monino. bereviev2

' 27 Lip
Aerodyna

Badania na aerodyną – statkiem powietrznym utrzymujący się w powietrzu dzięki sile nośnej, powstającej przez dynamiczne oddziaływanie powietrza na nieruchome lub ruchome płaty nośne – były prowadzone przez Alexandra Lippischa na zlecenie niemieckiego Federalnego Ministerstwa Obrony. Lippisch zbudował samolot bezskrzydłowy, bezzałogowy, startujący w pozycji pionowej i sterowany za pomocą radia.

' 23 maja
Leduc 0.22

Leduc 0.22 to francuski prototyp myśliwca Mach 2. Maksymalna prędkość 1200 km/h. Była to pierwsza próba praktycznego zastosowania technologii silników strumieniowych, które zostały opracowane w samolotach 0.10 i 0.21 w poprzednich latach. Poniżej pilot i inżynier René Leduc odpowiedzialny za stworzenie tego samolotu.

leduc-pilot

' 06 Lip
Hughes XH-17

Hughes XH-17 nazywany „latającym dźwigiem”. Maksymalna całkowita masa startowa wynosiła 23 tony. Miał największy wirnik wykorzystywany w lotnictwie – 39.62 m – do dziś rekord nie został pobity. xh17-2

' 03 Mar
Hughes H-4 Hercules

Hughes H-4 Hercules to największy w historii samolot konstrukcji drewnianej (głównie z drewna brzozowego) podczas swojego jedynego lotu. Kadłub tego drewnianego cuda miał długość 66 metrów, a samolot napędzało 8 silników Pratt & Whitney R-4360 o mocy 3000 KM każdy – łącznie dawało to prawie 29 tys. KM i pojemność skokową 571500 cm sześciennych. Do dzisiaj jest to rekord w kategorii silników tłokowych zamontowanych na jednym płatowcu. Masa startowa załadowanego samolotu miała sięgać 180 ton, z czego ponad 50 przypadało na paliwo. h4-huges Problem polegał na tym, że H-4 Hercules okazał się nielotem. Gdy 2 listopada 1947 roku przystąpiono do testów, samolot wykonał tylko jeden lot na odległość zaledwie 1,6 kilometra, unosząc się nad wodę na około 20 metrów. huges-h4