Niezwykłe maszyny latające

Galeria zdjęć niezwykłych samolotów i innych maszyn latających XX wieku.

' 17 Cze
Pierwszy lot K-7

Pierwszy lot radzieckiego ciężkiego samolotu bombowego Kalinin K-7. Posiadał 7 silników rzędowych, 12-cylindrowe AM-34 o mocy 750KM każdy. Sześć umieszczono standardowo – na krawędzi natarcia skrzydła. Dodatkowy, siódmy silnik napędzał śmigło pchające, umieszczone z tyłu skrzydła pomiędzy dwoma kadłubami. Dzięki grubości skrzydła konstrukcja Kalinina była pierwszym samolotem, w którym przewidziano dostęp mechaników do silników podczas lotu. Pozwalały one na osiągnięcie prędkości około 200 km/h. Rozpiętość skrzydeł 53,00 m, masa 21 ton, a startowa około 40 ton. W czasie drugiego lotu, samolot nagle spadł na ziemię i uległ zniszczeniu, a z 20 osób znajdujących się na pokładzie zginęło 15. Katastrofa ta spowodowała przerwanie prac nad tym samolotem, lecz ustalono, że przyczyną katastrofy były drgania siódmego silnika umieszczonego w gondoli kadłuba samolotu.

' 20 Kwi
Dornier Do X

Dornier Do X luksusowy niemiecki samolot zwany „latającym statkiem”. Był to największy i najcięższy samolot okresu międzywojennego. Samolot miał 48 metrów rozpiętości skrzydeł i ważył 28 ton. Wewnątrz kadłub samolotu podzielono na 3 pokłady. Kabinę pasażerską zaprojektowano tak jak na luksusowych liniowcach. dornier-kabina Do napędu tak potężnego samolotu wykorzystano aż 12 dwunastocylindrowych silników V-1570 Conqueror o mocy 610 KM. Umieszczono je w 6 gondolach na górnym płacie, przy czym ustawiono je po dwa w układzie pchającym i ciągnącym. Dzięki nim mógł wzbić się na wysokość około 500 metrów i rozwinąć prędkość maksymalną 210 km/h. Zasięg Do X wynosił 1700 km. dornier-silniki

' 21 Paź
Savoia-Marchetti SM.55

Włoska łódź latająca Savoia-Marchetti SM.55. Napęd składał się z dwóch silników umieszczonych przeciwbieżnie w gondoli nad skrzydłami. Projekt samolotu przygotował włoski inżynier Alessandro Marchetti.

' 03 Sie
Caproni Ca.60

Włoski samolot pasażerski, planowany do obsługi połączeń transatlantyckich ze 100 osobami na pokładzie, skonstruowany w 1921 r. przez Giovanniego Capronniego. Caproni Ca.60 był wielką latającą łodzią o bardzo oryginalnej konstrukcji: do ogromnego kadłuba przymocowane były trzy rzędy potrójnych skrzydeł, dzięki czemu samolot stawał się prawdziwym potrójnym trójpłatowcem. Powierzchnia nośna samolotu wynosiła aż 836 m² (ponad dwa razy więcej niż B-52). Środkowe płaty połączone były dwoma równoległymi, kwadratowymi wzmocnieniami, na końcu których zainstalowano osiem silników Liberty L-12 o mocy 400 KM każdy, mających zapewnić odpowiednią moc. Cztery z tych silników miały śmigła ciągnące, cztery zaś – pchające. Z boku samolotu zamontowane były dwa duże pływaki, mające zapewnić stabilność. W kadłubie przewidziano miejsca dla 100 osób, co było jak na owe czasy liczbą ogromną. Zgodnie z zamierzeniami, Ca.60 miał stanowić swoisty „latający dom”. Zbudowano tylko jeden egzemplarz samolotu. Prototyp wykonał jeden krótki lot 4 marca 1921 r. na jeziorze Maggiore, jednak po wzniesieniu się na wysokość zaledwie 18 metrów, samolot spadł do wody i rozbił się. Pilot na szczęście przeżył.

caproni2

' 21 Wrz
Supermarine Nighthawk

Supermarine Nighthawk czteropłatowy myśliwiec.Zbudowano jeden lub dwa prototypy. Podczas pierwszego lotu w lutym 1917 roku okazało się, że konstrukcja samolotu jest totalną porażką. Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosiła 18,3 m, a całość ważyła około 3 ton. Napęd stanowiły dwa 9-cylindrowe silniki Anzani o mocy 100 KM każdy. Miały one zapewnić prędkość około 121 km/h. Silniki te słynęły jednak z problemów technicznych.