Perły polskiej myśli technicznej

Galeria pereł z polskiego podwórka technologicznego.

' 24 Sie
Jacek Trzmiel

Jacek Trzmiel amerykański biznesmen polsko-żydowskiego pochodzenia, założyciel Commodore International, producenta m.in. komputerów Commodore 64 i Amiga, następnie właściciel Atari Corp., współtwórca komputera Atari ST. Na zdjęciu podczas targów w Las Vegas.

' 23 Wrz
Fiat 126p kombi

Fiat 126p kombi. Rozstaw osi w porównaniu do wersji standardowej zwiększono o 100 mm, a zwis tylny o 70 mm, przez co uzyskano więcej miejsca dla pasażerów tylnego siedzenia oraz dodatkową przestrzeń bagażową. Opracowano nową wersję silnika o poziomym układzie cylindrów, co pozwoliło na obniżenie głównej pokrywy komory silnika powiększenie przestrzeni bagażowej. kombi81 Silnik o objętości skokowej zwiększonej do 652 cm osiągał moc 25 KM przy 4500 obr/min. Objętość przestrzeni bagażowej za tylnym oparciem wynosiła 500 dm3, a po złożeniu kanapy tylnej wzrastała do 1000 dm3. Prędkość maksymalna modelu kombi – podobnie jak w standardowym maluchu – wynosiła 105 km/h.

' 18 Wrz
W Polsce zwodowano pierwszy kontenerowiec

Caribia Express to pierwszy zbudowany w Polsce (stoczni Gdańskiej) kontenerowiec komorowy. Zamówiony przez niemieckiego armatora statek, został zwodowany w Stoczni Gdańskiej w marcu 1976 roku. Jego budowa pochłonęła ok. 33 mln (ówczesnych) dolarów.

' 19 Wrz
Polski Fiat 1100 Coupé

Polski Fiat 1100 Coupé – pojazd prototypowy wytworzony przez FSO tylko w jednym egzemplarzu. Nazywany „polskim Lotusem Espritem”. Do budowy prototypowego Polskego Fiata 1100 Coupé wykorzystano wiele zespołów i części pochodzacych z wytwarzanych w FSO samochodów licencyjnych i innych włoskich fiatów.

fiat-wnetrze

Wnętrze Polskiego Fiata 1100 Coupé zbliżone jest do Seata 1200 Sport – czy to tylko przypadek? Koło kierownicy pochodzi z Fiata X 1/9 Bertone, wloty powietrza od Fiata 128 (Zastava 1100), cięgła sterujące oraz tunel środkowy pochodzą od PF 125p. Wskaznki kołowe prawdopodobnie pochodziły z Fiata 128 Sport, lub Zastavy.

Dane techniczne: Silnik: R4, 1116 cm³, moc 55 KM przy 6500 obr/min Skrzynia biegów: czterobiegowa, manualna Rozstaw osi: 2505 mm Liczba miejsc: 2+2 Prędkość maksymalna – ponad 140 km/h Zużycie paliwa: 8l / 100 km

Jedyny egzemplarz prototypu Polskiego Fiata 1100 Coupé niestety nie zachował się – został zniszczony.

' 23 Lut
Jacek Karpiński z komputerem K-202

Jacek Karpiński z komputerem K-202 na Targach Poznańskich. Był to pierwszy polski komputer zbudowany przy użyciu układów scalonych.

' 24 Wrz
Pierwszy Melex

Pierwszy Melex na rynku pojawił się, kiedy to ówczesna fabryka samolotów w Mielcu rozpoczęła seryjną produkcję elektrycznych wózków golfowych z przeznaczeniem na rynek amerykański. Tym samym Melex jest jednym z najdłużej działających na świecie producentów pojazdów elektrycznych.

' 28 Wrz
Spodek podczas budowy

Spodek podczas budowy. Katowice. Jest to jeden z pierwszych w skali światowej obiektów z dachem zrealizowanych w koncepcji tensegrity. Ważąca 300 ton stalowa konstrukcja kopuły połączona jest z zewnętrznym stalowym pierścieniem za pomocą 120 lin nośnych w formie prętowo-cięgnowych kratownic, na których osadzone jest pokrycie dachowe. spodek Spodek miał być znacznie większym kompleksem – dziś składa się z hali sportowej, lodowiska, sali gimnastycznej i hotelu. Gdy Spodek projektowano planowano budowę, oprócz sali gimnastycznej i lodowiska, także dwóch pływalni. Obie miały być w kształcie dwóch uciętych stożków i miały być przeciwwagą dla bryły lodowiska. W Spodku działało także kiedyś kino, a ekran w hali należał do największych w Polsce, miał wymiary 22 na 14 metrów. W 1973 roku aż 104 tys. widzów obejrzało w hali „W pustyni i w puszczy”, a ponad 60 tys. – „Ojca Chrzestnego”. spodek-budowa

' 01 Paź
SFM M14 Iskra

SFM M14 Iskra. Opracowany w Szczecińskiej Fabryce Motocykli model motocykla turystycznego, mającego być następcą popularnego „Junaka”. Pojazd nie wszedł do produkcji seryjnej. Posiadał silnik o pojemności 350 cm³ i mocy 21 KM/6000 obr./min – 26 KM/7000 obr./min.

' 21 Wrz
FSO Syrena Sport

FSO Syrena Sport – prototyp polskiego samochodu sportowego, zbudowany pod koniec lat 50. XX wieku w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie. Określenie „najpiękniejszy samochód zza żelaznej kurtyny” powtarzany jest w każdym prawie opisie Syreny Sport. Przy budowie silnika wykorzystano podzespoły z motocykla Junak: cylindry, głowice oraz tłoki. Silnik osiągał moc około 35 KM przy 6000 obr/min. Dane techniczne Typy nadwozia: 2-drzwiowe Coupé, Silnik: 698 cm³ ok. 35 KM, Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna, Rodzaj napędu: przedni, Masa własna: ok. 710 kg syrena-srodek Władysław Gomułka wpadł w furię, gdy zobaczył Syrenę Sport podczas pierwszomajowego pochodu w 1960 roku. Duma FSO rozwścieczyła I sekretarza komunistycznej partii. Nie spodobał mu się dekadencki, kapitalistyczny dwuosobowy samochód. Jedyny egzemplarz zespołu inżyniera Cezarego Nawrota trafił do garażu Ośrodka Badawczo-Rozwojowego w Falenicy pod Warszawą. sport-syrena

' 31 Mar
Smyk

Polski prototypowy mikrosamochód Smyk podczas sesji zdjęciowej. Posiadał silnik od motocykla Junak M07 o pojemności 349 cm³ i mocy 15KM. Produkcję Smyków planowano rozpocząć w Szczecińskiej Fabryce Motocykli, projekt był bardzo bliski realizacji, ale w efekcie końcowym, odgórnie, do produkcji zatwierdzono Mikrusa, co przekreśliło szanse rozwoju innych mikrosamochodów. Powstała tylko seria próbna Smyków – około 17 sztuk – w której karoserie niektórych egzemplarzy różniły się od siebie.

' 31 Mar
Fafik

Polski mikrosamochód Fafik. Wykorzystano wiele elementów skutera Osa M50. Fafik ważył 270 kg, napędzany był jednocylindrowym silnikiem pochodzącym ze skutera Osa M50 (148 cm³, moc 6,5 KM) osiągał prędkość maksymalną około 60-70 km/h i spalał średnio 4,5 litra niskooktanowej benzyny na 100 kilometrów. Nie doczekał się produkcji seryjnej.

fafik