Prototypy polskiej motoryzacji

Zdjęcia wraz danymi przedstawiające polskie prototypy w motoryzacji.

' 14 Lis
BOSMAL Trike

Po przejęciu FSM-u przez Fiat Auto Poland powstał trójkołowy motocykl BOSMAL Trike na bazie Polskiego Fiata 126p. Prototyp pojawił się w 1993 roku. Na pokład zabierał trzy osoby – kierowca siedział centralnie. Trike ważył 390 kg. Chłodzony powietrzem silnik o mocy 24 KM rozpędzał trójkołowca do 90 km/h. Przy zachowaniu prędkości 70 km/h trike miał spalać 4,7 l benzyny na 100 km. trike2 Pojazd ten stanowił połączenie motocykla z samochodem. Konstrukcję oparto na przestrzennej ramie spawanej z rur stalowych i elementów blaszanych. W tylnej części wykorzystano elementy struktury nośnej samochodu. Koło przednie zostało zawieszone na typowym motocyklowym widelcu teleskopowym. układ hamulcowy został podzielony. Zastosowano w nim przedni hamulec tarczowy uruchamiany hydraulicznie, a ręczna dźwignia tego hamulca znajdowała się z prawej strony na kierownicy, czyli w typowym dla motocyklu miejscu. Przy kołach tylnych znajdowały się hamulce bębnowe. Pompa hamulcowa sterowana była pedałem samochodowym. bosmal-trike

' 24 Mar
Polonez 4×4

Prototyp pierwszego terenowego Poloneza z napędem 4×4, powstały i badany w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w latach 1985-1990. Pierwszy pojazd z napędem na obie osie przedstawiony został w 1988 roku. Auto posiadało kilka modyfikacji poprawiających możliwości terenowe. Różnice w stosunku do standardowych Polonezów pick-up z napędem 4×2 obejmowały: układ przeniesienia napędu, zawieszenie, wzmocnienia podłogi, konstrukcje podłużnic ramy, plandekę części towarowej, lokalizację koła zapasowego, zamontowanie dodatkowych stopni ułatwiających dostęp do części towarowej pojazdu. Tylne zawieszenie wyposażone w dodatkowy stabilizator, a przednie piasty i zwrotnice przystosowano do przenoszenia napędu. Oba wały napędowe wykorzystano z seryjnego Poloneza, zaś przedni most był przekonstruowanym tylnym. Półosie napędowe pochodziły z terenowej Łady Niva. Auta napędzane były silnikami o mocy 90 koni mechanicznych.

Na przełomie lat 80. i 90. projekt został zawieszony z wielu powodów. Był to czas drastycznych zmian politycznych i społecznych, które odbijały się również na gospodarce i pracujących dla niego ośrodkach badawczych. Po kilku latach wrócono do idei Poloneza 4×4 i zaprezentowano szerzej dziś znanego Analoga, był to jednak pojazd bardzo różniący się od pierwszego prototypu terenowego Poloneza pick-up.

' 11 Kwi
FSO Wars

FSO Wars. Powstała potrzeba zbudowania auta nowoczesnego, z silnikiem napędzającym przednie koła i umieszczonym z przodu, w dodatku ekonomicznego. Zaprezentowano auto o ładnej, nowoczesnej sylwetce, będące modnym w tym czasie 5-drzwiowym hatchbackiem. W przybliżeniu miał 3800 mm długości, 1600 mm szerokości i 1390 mm wysokości. Wars był pojazdem nieznacznie krótszym od produkowanych w II połowie lat 80. samochodów tej samej klasy jak Volkswagen Golf II, Opel Kadett E, Łada Samara czy Renault 11, jednak nie ustępował im pod względem rozstawu osi, który wynosił 2520 mm.D. Zaprezentowano dwa, o pojemnościach 1,1 i 1,3. Pierwszy rozwijał 54 KM, a mocniejszy 61 KM. Dzięki lekkiemu, aerodynamicznemu nadwoziu zapewniały dobre osiągi i niskie zużycie paliwa na poziomie 5–7 l/100 km. Waga 800kg. wars_wn

' 13 Kwi
FSM Beskid

Po około 7-9 latach od rozpoczęcia produkcji Polskiego Fiata 126p, zaczęły odzywać się głosy krytyki o nieco już starzejącej się konstrukcji, w stosunku do aut tej samej klasy opuszczających fabryki w Europie zachodniej. Zespół projektantów pod kierownictwem inż. Wiesława Wiatraka rozpoczął prace konstruktorskie nad Beskidem 106. Silniki: dwa benzynowe: 594 cm³, 20,6 kW (28 KM) oraz 704 cm³, 22 kW (30 KM). Beskid pozostał w fazie prototypu, a na początku lat 90-tych do produkcji seryjnej wdrożono licencyjnego Fiata Cinquecento. Powstało 7 prototypów tego samochodu, z czego 1 został rozbity w próbie zderzeniowej, a 6 przechodziło próby drogowe. Po 1989 roku władze nakazały zniszczenie prototypów, jednak inżynierowie nie wykonali polecenia. beskid-tyl

' 09 Kwi
Prototyp 1,2

Przedprototyp polskiego samochodu osobowego zbudowany przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT) . Auto miało zastąpić Polskiego Fiata 125p. Na przełomie lat 70. i 80. coraz liczniej zaczęły pojawiać się sygnały i opinie wygłaszane publicznie, że Polski Fiat 125p starzeje się i przydałby się jego nowocześniejszy następca. Projektowany pojazd nazwano roboczo „1,2”, gdyż jednym z założeń było zastosowanie w wersji podstawowej silnika o pojemności skokowej 1200 cm3. prototyp2

' 01 Kwi
Polonez Long

Wydłużona wersja FSO Polonez. Długość 5,12m, waga 1243kg. Prawdopodobnie powstały trzy prototypy. Do produkcji masowej nie doszło – prawdopodobnie ze względu na brak zapotrzebowania na tego typu auta w naszym kraju i niezbyt dobrze przemyślaną kwestię sztywności nadwozia.

' 04 Lip
FSO Polonez Pick-up

Prototyp trzyosiowego FSO Polonez Pick-up stworzonego przy współpracy z Zakładami Sprzętu Gospodarstwa Domowego i Turystycznego w Niewiadowie. Był to pickup z jedną osią napędową (środkową) o ładowności 900 kg. Powstały co najmniej trzy egzemplarze. Do napędu użyto silnika 1500 cm’ ze standardowego Poloneza. polonez-3osie

' 16 Kwi
Wueska 50

Polski prototypowy motocykl Wueska 50. Sam model tej WSK to nic innego jak odnowiona konstrukcja Motorynki, z silnikiem firmy Romet i zmienioną ciekawszą stylistyką nadwozia.

' 30 Sie
Wszędołaz

Wszędołaz – czyli chyba najbardziej nietypowa wariacja oparta o Fiata 126p. Pojazd wykonany został w drugiej połowie lat 70-tych w Zakładzie Transportu Energetyki w Radomiu. Miał służyć ekipom technicznym, do prac w ciężkim terenie. Dlatego poza montażem gąsienic, zapewniono mu pływalność, by jeszcze bardziej zwiększyć jego zasięg działania. Silnik (z Fiata 126p), pędniki strumieniowe do poruszania się po wodzie oraz dodatkowe przekładnie umieszczono na miejscu tylnej kanapy, co spowodowało, że pojazd mógł pomieścić tylko dwie osoby. Zamiast drzwi zastosowano przeźroczystą, przesuwną osłonę obejmującą zarówno boki, jak i dach pojazdu. Masa pojazdu wynosiła ok. 600 kg.

' 08 Kwi
Stratopolonez

Stratopolonez. Dział Badań Specjalnych Ośrodka Badawczo Rozwojowego Samochodów Osobowych FSO, w ramach programu badawczego, otrzymał zadanie zbudowania samochodu wyścigowego Poloneza z silnikiem z rozbitej Lancii Stratos. W ramach tych działań powstał Stratopolonez, przy czym bazowe podwozie Poloneza uległo poważnym zmianom.

Był to niezwykle szybki samochód. Umieszczony w nim silnik V6, o pojemności skokowej 2400 cm³, dysponował niebagatelną mocą ok. 260 KM, zwiększaną jeszcze przez pewne modyfikacje do 285KM. Zapewniało to Stratopolonezowi niesamowitą dynamikę – prędkość maksymalna, w zależności od przełożeń skrzyni biegów, wahała się od 200 do 230 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło około 6 sekund. W układzie chłodzenia wykorzystano elementy ciężarówki Star.

' 19 Sie
Fiat 126p NP

Po tym jak Fiat 126p zdominował polski rynek, FSM chciał stworzyć więcej pojazdów opartych na tym modelu. Największą przeszkodą w dalszym rozwijaniu samochodu był umieszczony z tyłu silnik, w związku z czym zbudowano prototyp z silnikiem umieszczonym z przodu – Fiat 126p NP (Napęd Przedni). Głównym założeniem, które przyświecało konstruktorom tego modelu było maksymalne wykorzystanie części z seryjnego malucha. Nad konstrukcją nadwozia i podwozia pracowali inżynierowie: Bogdan Kocoń, Ryszard Węgrzyn. Ryszard Śmiertka, Zbigniew Michniowski oraz Lesław Dudek i Józef Nowak. Adaptacją zespołu napędowego typu 126 do nowego samochodu z przednim napędem kierował mgr inż. Jerzy Winogrodzki. W grudniu 1978 r. ukończono budowę pierwszego egzemplarza samochodu PF 126p-650 NP. Silnik umieszczony został wzdłużnie przed osią kół przednich. Pierwszy prototyp miał nadwozie dwudrzwiowe ze zmienioną częścią przednią. Wydłużona pokrywa silnika zawieszona była na tylnej krawędzi. W tylnej części powstała przestrzeń bagażowa o objętości ok. 200 dm3. Przy rozstawie osi powiększonym do 1960 mm długości samochodu wynosiła 3290 mm. Masa własna wzrosła do 630 kg, a w wersji 3-drzwiowej (widocznej poniżej) do 650 kg. Osiągi samochodów Polski Fiat 126-650NP były zbliżone do osiągów seryjnych „maluchów”.

126p-np-tyl

' 11 Paź
Tarpan 234 4×4

Pojazd badawczy na bazie Tarpana z napędem na obie osie. Protoplasta późniejszego Tarpana Honkera. Wersję tą, uznano za lepszą i pojazd ten miał posłużyć jako baza dla nowo tworzonych wersji. Równocześnie podpisany został kontrakt z FIATem na pojazd terenowy. Jego wymiary były następujące: długość 4322mm, szerokość 1990mm, wysokość: 1840mm, rozstaw osi 2700 mm, prześwit 190 mm, rozstaw kół przednich 1402 mm, tylnych 1395mm. Były one napędzane silnikiem benzynowym o pojemności 1481 cm³, skrzynia biegów była 4-biegowa. tarpan234

' 28 Cze
Żuk AE

W SKR Szczawne k. Komańczy wykonano nowy model pojazdu dostawczego przy wykorzystaniu podzespołów samochodu Żuk przeznaczonego do remontu i wymiany nadwozia. Powstał nowy typ samochodu: ciągnik siodłowy z naczepą. Masa całkowita zestawu wynosi 3,5 t. Do budowy ciągnika siodłowego wykorzystano podwozie samochodu Żuk: rama, zawieszenie przednie, zawieszenie tylne, układ kierowniczy i układ hamulcowy pozostają bez zmian. Zespół napędowy został przesunięty do tyłu o 450 mm, co pozwoliło na zmianę konstrukcji kabiny kierowcy. W wyniku przesunięcia silnika skróceniu uległ wał napędowy oraz uzyskano możliwość wyciszenia tej jednostki napędowej. Zastosowano silnik S-21, który ma dobre watory eksploatacyjne, jednak jego moc jest niewystarczająca. Przy dalszych pracach należałoby zwiększyć moc jednostki napędowej do 70-80 kW. Poza tym należy zastosować 5-biegową skrzynię biegów.

zukam

' 21 Lip
Fiat 125p 2000 GTJ

W drugiej połowie lat 70. w Zakładzie Sportu FSO powstała prototypowa wersja Fiata 125p 2000 GTJ. Wyposażona była w silnik 2000 (z Fiata 132) o mocy 112 KM. Rozwijał maksymalną prędkość 185 km/h.

200gtj