W zakładach produkcyjnych polskich firm

Zdjęcia przedstawiające polskie zakłady produkcyjne z przełomu ostatnich lat.

' 22 Lut
FSC Lublin-51

FSC Lublin-51 podczas produkcji w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie. Czterosuwowy, sześciocylindrowy silnik typu M-51 ustawiony był nad osią kół przednich, średnica cylindra wynosiła 82 mm, a skok tłoka 100 mm. Przy objętości skokowej 3840 cm3 i stopniu sprężania 6,2 silnik osiągał moc 51,5 kW przy 2800 obr/min i maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 1500 obr/min. Kadłub silnika odlewany z żeliwa miał suche tuleje cylindrowe.

' 17 Wrz
Uruchomiono produkcję w największej w Polsce firmie oponiarskiej

Uruchomiono produkcję w największej w Polsce firmie oponiarskiej Dębica. Początkowo cała produkcja trafiała do polskiej armii. Fabryka rozwijała się bardzo szybko. Latem 1939 roku zatrudniano w niej już ponad 600 osób, a zdolność produkcyjna wzrosła do 600 sztuk ogumienia na dobę. Dalszy rozwój przerwał wybuch II wojny światowej. W 1940 roku poznański Stomil, wraz z dębicką filią został sprzedany przez władze okupacyjne niemieckiemu koncernowi Continental Gummiwerke AG Hanower. Niemcy zmienili jego nazwę na Posener Gummiwerke. Po wojnie zakład w Dębicy przez kilka lat przystosowywano do świetności z końca poprzedniej dekady.

' 31 maja
Fablok

Pierwsza Polska fabryka lokomotyw parowych „Fablok” w Chrzanowie. W okresie przedwojennym wyprodukowano w Fabloku wiele typów parowozów normalno- i wąskotorowych, dla pociągów pasażerskich (osobowych i pospiesznych) oraz towarowych – zarówno dla Polskich Kolei Państwowych, jak i zakładów przemysłowych. Jeszcze przed wojną podjęto produkcję spalinowych i elektrycznych zespołów trakcyjnych, a także wagonów motorowych. Łącznie fabryka wyprodukowała 10500 parowozów i lokomotyw spalinowych. Na poniższym zdjęciu lokomotywy Ty-23.

lok-chrzanow