Wariacje na temat Fiata 126p, 125p, Poloneza i Stara

Niesamowite wariacje ze wszystkim dobrze znanymi Fiatami 126p, 125p, Polonezem oraz Starem na przestrzeni lat.

' 15 Lip
Fiat 126p Sport

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej przedstawia nową propozycję dla tych, których nie satysfakcjonują osiągi tradycyjnego „malucha”. Dla nich proponuje się samochód Polski Fiat 126p Sport oraz zestaw sportowy Z-1/30. Wyposażeniem różniącym się od standardowej wersji FL są: silnik z zestawem sportowym Z-1/30 zwiększający jego moc do 30KM, fotele sportowe „kubełkowe”, kierownica o kształcie sportowym, spoiler tylny, opony 155/65-R13-D124. Zmodyfikowany silnik pozwalał osiągnąć prędkość maksymalną 120 km/h na IV biegu oraz 100 km/h na biegu III. Badania potwierdziły, że modyfikacja silnika nie powoduje wzrostu jego awaryjności jeżeli maksymalne osiągi wykorzystywane są rzeczywiście w sposób krótkotrwały. Istotny jest też fakt porównywalnego zużycia paliwa (Etyliny 94) do standardowej jednostki przy zachowaniu zbliżonej techniki jazdy. Więcej informacji technicznych poniżej: maluch-sport2 Screeny pochodzą z magazynu AUTO – Technika Motoryzacyjna numer 6 rok 1991.

' 29 Gru
Wadera

Pod koniec lat 80-tych firma „Fibra – Studio” z Mikołowa spod Katowic wyprodukowała niewielką serię samochodów terenowych na bazie Fiata 126p o nazwie „Wadera-Incar”. Konstrukcja ta to nic innego jak Fiat 126p, w którym zmodyfikowano karoserię i założono większe koła. Zarówno podwozie jak i nadwozie wzmocniono dodatkowymi metalowymi elementami konstrukcyjnymi. Miejsce częściowo usuniętego dachu zajęły stalowe odciągi rurowe, które usztywniły całość nadwozia. Zastosowanie wzmocnień było konieczne w celu przygotowania Wadery na zmierzenie się z leśnymi wertepami. wadera2 W błotniki przednie i tylne oraz pokrywę tylną silnika wtryskiwana była pianka poliuretanowa w celu zmniejszenia wibracji zewnętrznego poszycia plastikowych błotników nakładanych na fabryczne, metalowe. Natomiast pianka w pokrywie silnika miała tłumić hałas pracującego silnika. Do tylnego pasa zamontowano stelaż z kołem zapasowym. Same koła były większe niż w standardowym maluchu – 155R13. Łącznie w ciągu 3 lat powstało około 20 egzemplarzy plus prawdopodobnie kilka zbudowano później z dostępnych części. Przybliżona cena zbudowania Wadery wynosiła ok. 45 mln „starych złotych”.

' 12 Wrz
Star Paryż Dakar

Jerzy Mazur na Saharze obok swojego Stara 266. Maszyna ze Starachowic miała ledwie 220 koni mechanicznych, co przy niemal 700 koniach czeskich Tatr skazywało polską ekipę na porażkę jeszcze przed startem. Ale Jerzy Mazur się nie poddał. Choć warunki były spartańskie, wydmy wielkie jak wieżowce, a do pokonania niemal 13 tys. kilometrów, dojechał z pilotem Julianem Obrockim do Dakaru. Wszelkie naprawy robili własnoręcznie, GPS-a zastępował im kompas i gwiazdy, a na granicach wyciągali z torby socjalistyczne medale dla przodowników pracy, by udobruchać celników i strażników.

star-dakar

Poniżej broszura wydana na pamiątkę startu polskich ekip w rajdzie Dakar.

dakar-plakat

' 24 Mar
Polonez 4×4

Prototyp pierwszego terenowego Poloneza z napędem 4×4, powstały i badany w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w latach 1985-1990. Pierwszy pojazd z napędem na obie osie przedstawiony został w 1988 roku. Auto posiadało kilka modyfikacji poprawiających możliwości terenowe. Różnice w stosunku do standardowych Polonezów pick-up z napędem 4×2 obejmowały: układ przeniesienia napędu, zawieszenie, wzmocnienia podłogi, konstrukcje podłużnic ramy, plandekę części towarowej, lokalizację koła zapasowego, zamontowanie dodatkowych stopni ułatwiających dostęp do części towarowej pojazdu. Tylne zawieszenie wyposażone w dodatkowy stabilizator, a przednie piasty i zwrotnice przystosowano do przenoszenia napędu. Oba wały napędowe wykorzystano z seryjnego Poloneza, zaś przedni most był przekonstruowanym tylnym. Półosie napędowe pochodziły z terenowej Łady Niva. Auta napędzane były silnikami o mocy 90 koni mechanicznych.

Na przełomie lat 80. i 90. projekt został zawieszony z wielu powodów. Był to czas drastycznych zmian politycznych i społecznych, które odbijały się również na gospodarce i pracujących dla niego ośrodkach badawczych. Po kilku latach wrócono do idei Poloneza 4×4 i zaprezentowano szerzej dziś znanego Analoga, był to jednak pojazd bardzo różniący się od pierwszego prototypu terenowego Poloneza pick-up.

' 29 Cze
Star 266 4×4

Rajdowy samochód ciężarowy na bazie Stara 266 – STAR 266c 4×4. Silnik miał moc 204KM, moment obrotowy wynosił 600 Nm. Rajdowy Star osiągał 130-140 km/h. Od 0 do 100 km/h przyspieszał w czasie 24 sekund i mógł zabrać 600 litrów paliwa. Zbudowane zostały dwa egzemplarze mające wziąć udział w Paryż-Dakar.

' 04 Wrz
Polski Fiat 126p – Yamaha XJ 650

Marek Gątkowski wraz z Edwardem Obarą do napędu Fiata 126p zastosowali silnik od motocykla Yamaha XJ650. Silnik Yamahy miał 4 cylindry i moc ok 77KM. Silnik wbudowany był w miejsce przedniego fotela pasażera i osłonięty został tunelem. Pojazd potrafił osiągnąć prędkość 170km/h.

fiat-126p-yamaha-tyl

' 01 Kwi
Polonez Long

Wydłużona wersja FSO Polonez. Długość 5,12m, waga 1243kg. Prawdopodobnie powstały trzy prototypy. Do produkcji masowej nie doszło – prawdopodobnie ze względu na brak zapotrzebowania na tego typu auta w naszym kraju i niezbyt dobrze przemyślaną kwestię sztywności nadwozia.

' 04 Lip
FSO Polonez Pick-up

Prototyp trzyosiowego FSO Polonez Pick-up stworzonego przy współpracy z Zakładami Sprzętu Gospodarstwa Domowego i Turystycznego w Niewiadowie. Był to pickup z jedną osią napędową (środkową) o ładowności 900 kg. Powstały co najmniej trzy egzemplarze. Do napędu użyto silnika 1500 cm’ ze standardowego Poloneza. polonez-3osie

' 04 Wrz
Formuła 126p

Monomarkowa formuła wyścigowa, wykorzystująca w dużej mierze podzespoły Polskiego Fiata 126p. Mistrzostwa tej serii nigdy nie doszły do skutku. Z założenia Formuła 126p miała być popularną i tanią serią, w których uczestniczyliby młodzi kierowcy. Samochód ważył 210 kg. Silnik został zmodyfikowany poprzez obniżenie głowicy, co pozwoliło na uzyskanie mocy maksymalnej 33 KM przy 7500 rpm; zmieniono również przełożenia skrzyni biegów. Pojazd osiągał maksymalną prędkość 160 km/h. Samochód został zaprezentowany podczas kieleckiej rundy Pucharu Pokoju i Przyjaźni oraz Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Powstał jeden prototypowy egzemplarz Formuły 126p. Testujący go Czesi Václav Lím i Jiří Moskal podkreślali bardzo dobre właściwości jezdne pojazdu. Włosi chwalili prototyp, ponieważ prowadził się lepiej od samochodów Formuły Monza. Seria nie zyskała jednak akceptacji polskich władz i nigdy nie doszło do jej organizacji.

' 08 Kwi
Stratopolonez

Stratopolonez. Dział Badań Specjalnych Ośrodka Badawczo Rozwojowego Samochodów Osobowych FSO, w ramach programu badawczego, otrzymał zadanie zbudowania samochodu wyścigowego Poloneza z silnikiem z rozbitej Lancii Stratos. W ramach tych działań powstał Stratopolonez, przy czym bazowe podwozie Poloneza uległo poważnym zmianom.

Był to niezwykle szybki samochód. Umieszczony w nim silnik V6, o pojemności skokowej 2400 cm³, dysponował niebagatelną mocą ok. 260 KM, zwiększaną jeszcze przez pewne modyfikacje do 285KM. Zapewniało to Stratopolonezowi niesamowitą dynamikę – prędkość maksymalna, w zależności od przełożeń skrzyni biegów, wahała się od 200 do 230 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło około 6 sekund. W układzie chłodzenia wykorzystano elementy ciężarówki Star.

' 30 Sie
Wszędołaz

Wszędołaz – czyli chyba najbardziej nietypowa wariacja oparta o Fiata 126p. Pojazd wykonany został w drugiej połowie lat 70-tych w Zakładzie Transportu Energetyki w Radomiu. Miał służyć ekipom technicznym, do prac w ciężkim terenie. Dlatego poza montażem gąsienic, zapewniono mu pływalność, by jeszcze bardziej zwiększyć jego zasięg działania. Silnik (z Fiata 126p), pędniki strumieniowe do poruszania się po wodzie oraz dodatkowe przekładnie umieszczono na miejscu tylnej kanapy, co spowodowało, że pojazd mógł pomieścić tylko dwie osoby. Zamiast drzwi zastosowano przeźroczystą, przesuwną osłonę obejmującą zarówno boki, jak i dach pojazdu. Masa pojazdu wynosiła ok. 600 kg.

' 05 Lip
Star C-200

Star C-200 z naczepą Autosan dla potrzeb przewozu pasażerów LOT. Pojazd zabierał 132 osoby w tym 12 osób na miejscach siedzących. Był długi na ponad 14 metrów z tego sama naczepa ponad 10.