Wariacje na temat Fiata 126p, 125p, Poloneza i Stara

Niesamowite wariacje ze wszystkim dobrze znanymi Fiatami 126p, 125p, Polonezem oraz Starem na przestrzeni lat.

' 05 Lip
Star C-200

Star C-200 z naczepą Autosan dla potrzeb przewozu pasażerów LOT. Pojazd zabierał 132 osoby w tym 12 osób na miejscach siedzących. Był długi na ponad 14 metrów z tego sama naczepa ponad 10.

' 11 Sie
Lekki Pojazd Terenowy

W latach siedemdziesiątych Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej skonstruował „Lekki Pojazd Terenowy”. Całość oparta była na podzespołach pochodzących z Fiata 126p. Próby wykazały, że pojazd nie w pełni spełnia oczekiwania wojska. Nadwozie – szczelne, wykonane z tworzywa sztucznego z możliwością pływania. Największą wadą było łatwe zakopywanie się w piaszczystym terenie. Przyczyną okazała się zbyt słaba moc zainstalowanego silnika (był to seryjny silnik z Fiata 126p 650 cm³ i mocy 24 KM). Ponieważ zastosowanie mocniejszego silnika wymagałoby gruntownych zmian w projekcie, wojsko zrezygnowało z kontynuowania prac projektowych i wycofało się z ich finansowania. lpt-2 Z wyprodukowanych 10 egzemplarzy pojazdu do chwili obecnej zachowały się najprawdopodobniej tylko dwa. Jeden z nich eksponowany jest w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie.

' 08 Kwi
Fiat 126p NP „Ryjek”

Po tym jak Fiat 126p zdominował polski rynek, FSM chciał stworzyć więcej pojazdów opartych na tym modelu. Największą przeszkodą w dalszym rozwijaniu samochodu był umieszczony z tyłu silnik, w związku z czym zbudowano prototyp z silnikiem umieszczonym z przodu – Fiat 126p NP (Napęd Przedni). Głównym założeniem, które przyświecało konstruktorom tego modelu było maksymalne wykorzystanie części z seryjnego malucha. Nad konstrukcją nadwozia i podwozia pracowali inżynierowie: Bogdan Kocoń, Ryszard Węgrzyn. Ryszard Śmiertka, Zbigniew Michniowski oraz Lesław Dudek i Józef Nowak. Pojawiła się także angielska wersja – Traction Avant. Adaptacją zespołu napędowego typu 126 do nowego samochodu z przednim napędem kierował mgr inż. Jerzy Winogrodzki. W grudniu 1978 r. ukończono budowę pierwszego egzemplarza samochodu PF 126p-650 NP. Silnik umieszczony został wzdłużnie przed osią kół przednich. Pierwszy prototyp miał nadwozie dwudrzwiowe ze zmienioną częścią przednią. Wydłużona pokrywa silnika zawieszona była na tylnej krawędzi. W tylnej części powstała przestrzeń bagażowa o objętości ok. 200 dm3. Przy rozstawie osi powiększonym do 1960 mm długości samochodu wynosiła 3290 mm. Masa własna wzrosła do 630 kg, a w wersji 3-drzwiowej (widocznej poniżej) do 650 kg. Osiągi samochodów Polski Fiat 126-650NP były zbliżone do osiągów seryjnych „maluchów”. 126p-np-tyl

' 23 Wrz
Fiat 126p kombi

Fiat 126p kombi. Rozstaw osi w porównaniu do wersji standardowej zwiększono o 100 mm, a zwis tylny o 70 mm, przez co uzyskano więcej miejsca dla pasażerów tylnego siedzenia oraz dodatkową przestrzeń bagażową. Opracowano nową wersję silnika o poziomym układzie cylindrów, co pozwoliło na obniżenie głównej pokrywy komory silnika powiększenie przestrzeni bagażowej. kombi81 Silnik o objętości skokowej zwiększonej do 652 cm osiągał moc 25 KM przy 4500 obr/min. Objętość przestrzeni bagażowej za tylnym oparciem wynosiła 500 dm3, a po złożeniu kanapy tylnej wzrastała do 1000 dm3. Prędkość maksymalna modelu kombi – podobnie jak w standardowym maluchu – wynosiła 105 km/h.

' 21 Lip
Fiat 125p 2000 GTJ

W drugiej połowie lat 70. w Zakładzie Sportu FSO powstała prototypowa wersja Fiata 125p 2000 GTJ. Wyposażona była w silnik 2000 (z Fiata 132) o mocy 112 KM. Rozwijał maksymalną prędkość 185 km/h.

200gtj

' 04 Lis
Fiat 125p Kombi 4×4

Wśród wersji Fiata 125p, które nie trafiły do seryjnej produkcji była też odmiana 4×4. Różnice widać już na pierwszy rzut oka. Do nowego rodzaju napędu zaadoptowano wersję kombi. Część z wyprodukowanych egzemplarzy miała poszerzone nadkola – tak jak ten na zdjęciu powyżej. Wyposażony został w silnik 1500 o mocy 75 KM oraz układ przeniesienia napędu i przedni most z Łady Nivy, zastosowano także szersze przednie nadkola i terenowe opony. 125-4x4 Skorzystano zatem z gotowego, a więc tańszego rozwiązania. Koszty zbudowania własnej konstrukcji tego rodzaju były wówczas zbyt wysokie. Powstało kilka prototypów, a do dziś zachował się przynajmniej jeden, eksponat Muzeum Motoryzacji w Warszawie. Według niektórych informacji, popyt na nową Ładę okazał się tak duży, że nie nadążano z produkcją potrzebnych do nich części. Nie wspominając już o partiach, które miały trafić do Polski. Mimo pozytywnych opinii na temat 125p 4×4, projekt zarzucono.

' 11 Sie
Fiat 126p long

‚Long’ był większą wersją standardowego Fiata 126p. Ponownie zwiększono rozstaw osi i długość pojazdu. Do środka włożono silnik o zwiększonej objętości skokowej 0,594 dm3 osiągał moc 26 KM przy 4600 obr/min tj. 0.25 KM większą niż w modelu podstawowym. Wzmocniono zawieszenie tyłu pojazdu. Ostatecznie masa zwiększyła się do 610 kg. Wzrosły także osiągi – rozpędzał się do 110km/h i był łatwiejszy w prowadzeniu.

' 01 Paź
Polonez Coupé

FSO Polonez Coupé został zaprojektowany przez Centro Stile Fiat z udziałem polskich stylistów i inżynierów. Różnił się on od pięciodrzwiowego modelu brakiem tylnych drzwi, szerszymi drzwiami przednimi, zastosowanymi później w dostawczym Polonezie Trucku oraz wymiarami nadwozia i masą własną. Polonez 3D różnił się od Poloneza Coupé, sprzedawanego później przez Fabrykę Samochodów Osobowych tym, że miał węższy słupek oraz mniejsze ostatnie okienko boczne. Drzwi samochodu zostały wydłużone o 16,5 cm, by umożliwić pasażerom zajmowanie tylnych miejsc. Prawdopodobnie, większość Coupe wyprodukowano w kolorach pomarańczowym i szarym. Mechaniczne, był to właściwie ten sam samochód. W aucie, montowano silnik benzynowy o pojemności 1.5 i mocy 82 KM oraz 5 biegową skrzynię. Zawieszenie, pozostało bez zmian.

' 09 Sie
Fiat 125p „Jamnik”

Fiat 125p „Jamnik” kabrio – specjalna przedłużana, 7-osobowa, 6-drzwiowa wersja Polskiego Fiata 125p, wykonana z okazji otwarcia Trasy Łazienkowskiej w Warszawie 22 lipca 1974r. Pomysłodawcą projektu byli Inż. Stanisław Łukaszewicz i Czesław Piechur. Zawieszenie wzięto z modelu kombi, bo było dostosowane do większych obciążeń. Uzyskano zgrabny, sześciodrzwiowy kabriolet z trzema rzędami siedzeń. Oparcia foteli pierwszego i drugiego rzędu wyposażono w poręcze, aby dostojni pasażerowie mieli się czego trzymać, jadąc w pozycji stojącej. Poniżej kabriolet z Piotrem Jaroszewiczem i Tadeuszem Wrzaszczykiem na pokładzie przejeżdża na otwarciu Trasy Łazienkowskiej w Warszawie, przez cały dzień wozi także zwykłych turystów. jamnik-trasa W roku 1979 jeden z odkrytych jamników miał zaszczyt służyć Papieżowi Janowi Pawłowi II podczas krakowskiej części jego pierwszej pielgrzymki do Polski. jamnik-papiez

' 12 Lis
Polski Fiat 125p Monte Carlo

Na przełomie 1974 roku miała miejsce premiera nowej wersji Polskiego Fiata 125p Monte Carlo. Nazwa wywodzi się od bardzo znanego rajdu samochodowego Monte Carlo, którego początki sięgają 1911 roku. Przeznaczeniem tych wozów były zmagania sportowe, głównie w rajdach. Pierwszymi egzemplarzami sportowych Polskich Fiatów startowali kierowcy fabrycznych FSO. Niewielka partia trafiła też do wolnej sprzedaży – taki model widoczny na powyższym zdjęciu. Różni on się głownie silnikiem oraz dodatkowymi elementami wyposażenia nie występującymi w standardowym modelu. Samochód wyróżniał się: czarnymi pasami po bokach nadwozia, sportowym kołem kierownicy, obręczami kół ze stopów lekkich, lusterkami bocznymi na przednich błotnikach. Poniżej wnętrze auta. montecarlo-wnetrze Wyposażony został w oryginalny włoski silnik o pojemności 1600 cm, z dwoma wałkami rozrządu umieszczonymi w głowicy, napędzanymi paskiem zębatym z rolkowym napinaczem. Przy 6000 obrotach na minutę osiągał moc rzędu 98KM. Napęd przenoszony był poprzez pięciostopniową skrzynię przekładniową, masa pojazdu wynosiła około 1000kg a prędkość maksymalna wynosiła 165 km/h przy przyspieszeniu 9,6s do 100km/h. monte-carlo-fiat W sprzedaży dewizowej wersja Monte Carlo kosztowała około 3400 dolarów. Najprawdopodobniej (różne źródła podają odmienne dane) wielkość produkcji wynosiła około 800-900 sztuk.

' 04 Lip
Fiata 125p pick-up Campingowy

Na bazie Fiata 125p pick-up powstała wersja turystyczna. W tylnej części, zamiast skrzyni ładunkowej zamocowano wykonaną z płyt kabinę kempingową, wyposażoną w drzwi, trzy okna oraz dodatkowy wywietrznik.

' 10 Sie
Fiat 125p Pickup

Fiat 125p Pickup. Podwozie pick-up charakteryzowało się wzmocnioną konstrukcją, wytrzymalsza była tylna oś z grubszymi piórami resorów, zastosowano inny typ tylnego mostu oraz ogumienia. Pick-up dostępny był zarówno z silnikiem 1300 jak i 1500. Niestety tu zakończył się proces rozwoju auta choć zapotrzebowanie na podobne samochody wzrastało. Rynek drobnej przedsiębiorczości przeżywał po stanowo-wojenny boom, jedynym mankamentem ówczesnych dostawczaków był brak silników diesla. fiat-125p-pick-up W połowie lat 70. rozważano wprowadzenie odmiany pick-up przygotowanej z myślą o rynku północnoamerykańskim. Nowy samochód miał być wyposażony w zderzaki podobne do tych z Volvo 164, silnik V4 i skrzynię biegów z Forda spełniający ostrzejsze normy spalin oraz inną konstrukcję układu zawieszenia. Powstał tylko jeden egzemplarz prototypu, testowano go na terenie Falenicy.