Zdjęcia związane z Józefem Piłsudskim

Galeria zdjęć związana z postacią Józefa Piłsudskiego.

' 12 Sty
Adolf Hitler podczas mszy żałobnej

Adolf Hitler (obok symbolicznej trumny) podczas mszy żałobnej za duszę zmarłego Józefa Piłsudskiego. Berlin, Niemcy. Śmierć Marszałka Piłsudskiego odbiła się szerokim echem na całym świecie, oczywiście szczególnie w Europie. Przedstawiciele krajów z całego świata słali kondolencje do Polski. Na pogrzebie było ponad 100 wieńców od przedstawicieli obcych rządów. Jedynym obcym państwem w którym została ogłoszona żałoba narodowa po śmierci Marszałka była III Rzesza. Było to polecenie Adolfa Hitlera, który darzył Piłsudskiego ogromnym szacunkiem i podziwem ze względu na jego wielkie zwycięstwo nad Rosjanami w 1920 roku. Hitler w telegramie wysłanym do prezydenta Mościckiego i polskiego rządu napisał:

„Głęboko poruszony wiadomością o zgonie Marszałka Piłsudskiego wyrażam Waszej Ekscelencji i rządowi polskiemu najszczersze wyrazy współczucia moje i rządu Rzeszy. Polska traci w powołanym do wieczności Marszałku twórcę swego nowego państwa i swego najwierniejszego Syna. Wraz z narodem polskim również naród niemiecki obchodzi żałobę z powodu śmierci tego wielkiego Patrioty, który przez swą pełną zrozumienia współpracę z Niemcami oddał nie tylko wielką usługę naszym krajom, ale przyczynił się ponadto w sposób jak najbardziej wartościowy do uspokojenia Europy”.

katedra-pogrzeb

adolf-hitler-pogrzeb-pilsudzki

' 06 Mar
Wyjazd Józefa Piłsudskiego z Warszawy do Sulejówka

Wyjazd Józefa Piłsudskiego z Warszawy do Sulejówka. W samochodzie widoczny wilczur o imieniu „Pies”, specjalnie szkolony do pilnowania dokumentów.

' 04 Mar
Marszałek Józef Piłsudski po meczu

Józef Piłsudski zaszczycił swoją obecnością mecz Wisły Kraków z Pogonią Lwów. Mecz zakończył się wynikiem 3:2 na korzyść Pogodni. Marszałek był miłośnikiem piłki nożnej. „Cracovia jest właśnie tym klubem, który nauczył mnie interesować się sportem” – te słowa wygłosił Marszałek Józef Piłsudski 27 maja 1922 roku w trakcie spotkania z delegacją Cracovii. Gra Cracovii i atmosfera meczu tak zauroczyły Marszałka, że do końca życia został wiernym kibicem Pasów. Patronował jubileuszom 15. i 25-lecia Klubu, a stadion Cracovii nosi jego imię.

' 08 Wrz
CWL SK-1 Słowik

Z inicjatywy por. inż. Karola Słowika w zakładach CWL podjęto pracę nad pierwszym w Polsce samolotem budowanym od podstaw. Ze względu na znaczą ilość materiałów i części potrzebną na budowę pozyskanych w wielkopolsce, a także na podstawie opinii pilotów zdecydowano, że wzorem będzie samolot Hannover CL-II. W skład zespołu konstrukcyjnego weszli: inż. Mieczysław Pęczalski (kierownik kreślarni), inż. Władysław Zalewski, ppor. inż. Zdzisław Wilk (zastępca K. Słowika) oraz technik lotniczy inż. Wilhelm Gibałka. Inż. Słowik stawiał główny nacisk na wierne odwzorowanie poszczególnych elementów. W związku z zastosowaniem innego silnika jak w oryginale wystąpiła konieczność zaprojektowania od podstaw całego przodu maszyny. W. Gibałka był autorem przeróbek łoża silnika, instalacji paliwowej, olejowej i elektrycznej. W lipcu 1919 r. samolot o nr 18.01 został ukończony. Oblotu maszyny dokonał Bolesław Skarba. Odbiór techniczny nastąpił 9 sierpnia 1919 r. przed komisją państwową (na zdjęciu powyżej). W dniu 23 sierpnia 1919 r. odbył się publiczny pokaz samolotu, na który przybył Naczelnik Józef Piłsudski i najwyżsi oficerowie. Podczas pokazu załogę stanowili ppor. pil. Kazimierz Jesionowski i w roli pasażera por. inż. Karol Słowik. Niedługo po starcie, w czasie lotu w kierunku zgromadzonych gości rozpadł się w powietrzu. W wyniku katastrofy załoga maszyny zginęła. Po tej katastrofie, drugi gotowy już samolot o nr 18.02 poddany został szczegółowym analizą pod względem wytrzymałościowym i statycznym. Jednocześnie wstrzymano budowę trzeciego samolotu nr 18.03 . Do głównych uchybień podczas produkcji serii 18 należało zastosowanie nie atestowanych materiałów (np. linki wykrzyżowania o niskiej wytrzymałości), pominięcie próby statycznej, nie przywiązanie większej wagi do kwestii wytrzymałości całej konstrukcji, oraz budowa na podstawie uproszczonej dokumentacji technicznej .

slowik-moko

Konstrukcja: Samolot jednosilnikowy, dwumiejscowy, dwupłatowy o konstrukcji drewnianej z kabinami odkrytymi i podwoziem stałym.

Silnik – Austro Daimler o mocy 160 KM (118 kW). Chłodnica silnika wbudowana została w baldachim. Główny zbiornik paliwa, o pojemności 132 dm3 umieszczony był w kadłubie, a pomocniczy, opadowy o pojemności 28 dm3 w baldachimie. Miska olejowa o pojemności 12 dm3 znajdowała się w kadłubie, łączna ilość oleju wynosiła 19,5 dm3 (łącznie z olejem w silniku). Zastosowano nowe śmigło Asbeth, o średnicy 2,74 m.

Skrzydła – konstrukcja wzorowana była na samolotach Hannover CL-II. Do głównych zmian należało m. in. zastosowanie trójkątnego profilu (z zaokrąglonymi rogami) stojaków, rozpórki wewnątrz płatów wykonano z rur sosnowych (drążone drewno).

Stery – jak w samolocie Hannover CL-II. Kadłub – jak w samolocie Hannover CL-II. Uzbrojenie – brak.