Zła atmosfera w pracy – jak pokonać ten problem?

zla-atmosfera-w-pracy.jpg

Czy zdarzyło Ci się zmienić miejsce pracy na gorsze pod względem panującej tam atmosfery? A może z barierą tą borykasz się już od lat, pracując w tym samym zakładzie? Niestety coraz więcej pracowników wykazuje swoje niezadowolenie z pracy. Głównym podłożem tego zjawiska jest niekorzystne otoczenie, wynikające z konfliktu między pracownikami bądź pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Niepokojącym utrudnieniem jest również mobbing. Konflikt w miejscu pracy niekorzystnie wpływa na nasze samopoczucie i nastawienie do społeczeństwa.

Źródła konfliktów w miejscu pracy

Główną przyczyną nieprzyjemnej atmosfery w pracy jest nieporozumienie, wynikające ze sprzecznych stanowisk stron na dany temat, czego następstwem jest wymiana zdań. Kolejnym podłożem konfliktów w zakładzie pracy jest krytyka lub osądzanie ze strony szefa/współpracownika. Z problemem tym mogą mieć styczność głównie nowi oraz mniej doświadczeni pracownicy, będący na etapie wdrożeniowym. Zachowania takie jak: ośmieszanie, poniżanie lub zastraszanie wskazują na mobbing. Nierzadko mamy do czynienia z dyskryminacją personelu ze względu na wiek, płeć, narodowość bądź rasę. Innymi czynnikami, determinującymi powstawanie konfliktów między członkami zespołu firmy mogą być konkretne przyczyny takie jak: nierówna wysokość wynagrodzenia, zazdrość, niewywiązywanie się odpowiednio z obowiązków, trudności w organizacji.

Jak opanować złą atmosferę w miejscu pracy?

Jeśli problem dotyczy sporu między członkami danej grupy w wyniku różnicy zdań, idealną receptą na rozwiązanie konfliktów jest wypracowanie prawidłowych reguł mediacji.
Wyróżniamy następujące sposoby rozwiązywania sporów:

1. Kompromis – jeden z najczęstszych metod rozwiązywania konfliktów. Kluczowym aspektem jest dojście do porozumienia poprzez uwzględnienie korzyści obu stron. Jednak należy liczyć się z faktem, że zarówno jedna, jak i druga osoba musi być skłonna do pewnych ustępstw. Technika ta opiera się na wzajemności i jest efektywną metodą rozwiązywania konfliktów.

2. Analiza SWOT – dobry sposób na pokonanie konfliktu w grupach. Warto rozpisać na kartce papieru pomysły/poglądy obu stron. Następny etap to wypisanie mocnych i słabych stron przeciwstawnych opcji z uwzględnieniem szans i zagrożeń. Wówczas wybrana zostaje kategoria, która ma najwięcej zalet i dobrych prognoz na przyszłość.

3. Dyskusja – jedna z tradycyjnych metod rozwiązywania konfliktów. Jakkolwiek tylko odpowiednio przeprowadzona konwersacja może być skuteczna.

Zasady skutecznej dyskusji:

– zadawanie pytań oponentowi, wyjaśniających wątpliwości
– zaproponowanie innych, możliwych rozwiązań
– sztuka perswazji poprzez nakreślenie zalet danego przedsięwzięcia
– określenie wspólnego celu

4. Umowa społeczna – konflikt może być również zażegnany poprzez zawarcie niepisanej umowy pomiędzy stronami, której przesłaniem jest spełnienie wzajemnych oczekiwań. Przykład: „Jestem w stanie Cię zrozumieć, że chcesz również pracować w godzinach porannych. Niestety w tym miesiącu z powodów osobistych nie mogę się zamienić godzinami i jestem zmuszony/a przychodzić na rano. Wobec tego proponuje inne rozwiązanie. Zawrzyjmy umowę, w której ja zobowiązuje się, że przez cały następny miesiąc wezmę zmiany popołudniowe, natomiast Ty wtenczas będziesz pracować od rana do południa. Czy takie rozwiązanie jest dla Ciebie wygodne?”.

Nie są to jedyne techniki rozwiązywania sporów. Pamiętajmy, że bez empatii i wzajemnego szacunku nie uda nam się dojść do porozumienia z oponentem.

Jak radzić sobie z krytyką ze strony współpracownika/szefa?

W celu opanowania problemu osądzania, warto stosować się do następujących zasad:

1. Szczera rozmowa z krytykującym – pokaż drugiej stronie, że starasz się poprawnie wykonywać swoje obowiązki, powiedz o trudnościach, które uniemożliwiają Ci efektywną pracę oraz poproś o wsparcie i poradę.

2. Parafrazowanie wypowiedzi – dzięki tej metodzie dajemy do zrozumienia stronie krytykującej, że rozumiemy swoje niedociągnięcia. Tym samym warto zawrzeć umowę społeczną, w której zobowiążemy się do poprawy wydajności pracy.

Jeśli krytyka ta dotyczy tylko naszych błędów, popełnianych w wykonywaniu swoich obowiązków to nie musimy się o nic martwić, gdyż za pomocą powyższych technik da się rozwiązać ten problem. Jeżeli osądzanie rodzi się w mobbing lub dyskryminację, warto zaczerpnąć porady prawnej.

Mamy nadzieję, że dzięki wyżej wymienionym metodom, uda Ci się pokonać bariery, związane z niekorzystną sytuacją w pracy. Nie sztuką jest popaść w konflikt, liczy się sposób, w jaki próbujesz go rozwiązać.

Dodaj komentarz

scroll to top